خبر های امروز : 2
فرهنگ / کتاب و ادبیات | شماره خبر: 9666
۱۴۰۲-۶-۵ ۰۹:۳۶ 3 + -
درخشش دو طرح از مدیران صدرای هرمزگان
طرح آموزشی و پرورشی دو مدیر دبیرستان‌های صدرا استان هرمزگان در بیست‌ و یکمین اجلاس مدیران، جزو پنج طرح برتر معرفی شد.

 به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ بیست و یکمین اجلاس سالانه مدیران مدارس صدرا سراسر کشور در شهر مشهد آغاز بکار کرد که مدیران صدرای برخی شهرستان‌های استان هرمزگان در این اجلاس شرکت کردند.

 این اجلاس در تاریخ هفتم الی نهم مردادماه در شهر مشهد مقدس، مجتمع فرهنگی اقامتی آفتاب ولایت با شعار «مدرسه آینده‌ساز، دانش‌آموزانی باهویت ایرانی اسلامی» در حال برگزاری است.

ارائه ایده‌های خلاقانه برای اجرایی‌سازی شعار سال گذشته، در قالب رویداد «الف تا ی صدرایی»، رونمایی از ویراست اول سند «مدرسه آینده‌ساز» (مدرسه تراز سند تحول)، همراه با کارگاه نقد و بررسی جلسات هماهنگی و هم‌اندیشی برنامه‌های سال تحصیلی جدید، نشست تخصصی «نگاه ملی دانش‌آموزان» با حضور اساتید برجسته کشوری و بوم ایده‌پردازی «برنامه مدرسه ما، و نگاه ملی» از محورهای بیست و یکمین اجلاس مدیران مدارس صدرا بود.

 در برنامه «الف تا ی» صدرا با محوریت شعار سال گذشته «مدرسه تحول‌خواه، پیشرانی نوجوانان در گام دوم انقلاب اسلامی» از بین ۱۸۰ مدرسه صدرا که ۴۴ مدیر طرح و برنامه‌های خود ارسال کرده بودند، پنج طرح برتر انتخاب شد.

 در این میان، طرح آموزشی به روش نمایشی از زهرا رضایی مدیر مدرسه صدرای میناب و طرح پرورشی در موضوع پرسمان انقلاب اسلامی از فوزیه حسینی جزو پنج طرح برتر کشوری معرفی شدند.

در برنامه نقد و بررسی سند الگوی مدرسه تراز، عظیم غلام‌زاده مدیر مدرسه دوره اول و دوم پسرانه بندرعباس، ضمن بیان تجربه‌اش، به تشریح و توضیح نرم‌افزارهای مدیریتی برای ساماندهی برنامه‌های آموزشی و پرورشی سالانه مدارس پرداخت.

 زهرا رضائی در تشریح طرح خود گفت: در سال تحصیلی گذشته رویکرد دبیرستان صدرا، مشارکت بیش از پیش دانش‌آموزان در امر تدریس بود.

 وی افزود: طی جلساتی که با دبیران آموزشگاه برگزار شد تصمیم بر این گرفته شد برای یادگیری بهتر، عمیق‌تر و ملموس‌تر دانش‌آموزان با راهنمایی دبیر مربوطه در امرِ تدریس مشارکت و فعالیت بیشتری داشته باشند که این تصمیم با استقبال بچه‌ها نیز همراه بود، به‌عنوان مثال؛ یکی از دروسی که دانش‌آموزان با هدایت معلم تدریس آن را به عهده می‌گرفتند درس ادبیات فارسی بود.

 طراح طرح مدرسه تحول‌خواه تصریح کرد: در پایه هفتم درس اول با عنوان زنگ آفرینش توسط بچه‌ها در حیاط مدرسه به‌صورت نمایشی و با استفاده از صورتک‌هایی برای ایفای نقش انجام شد.

 وی ادامه داد: درس دیگری نیز در همین پایه با عنوان معرفی انواع جمله بود که هر دانش‌آموز در قالب معرفی یک جمله وارد کلاس می‌شد ابتدا چند جمله مثال می‌زد سپس خود را معرفی می‌کرد و نشانه‌ها و ویژگی‌های مربوط به خودش را بیان می‌کرد.

 رضایی در ادامه افزود: این تدریس‌ها برای دانش‌آموزان بسیار اثربخش، مفرح و ماندگار خواهد بود. همچنین در درس نگارش نیز موضوعاتی که ذهنی و خیالی هستند توسط دانش‌آموز یا معلم روی تابلو نقاشی می‌شد تا تصوری از آن موضوع در ذهن دانش‌آموز نقش ببندد و شروع به نوشتن کند، به‌عنوان مثال؛ در کتاب نگارش پایه نهم، موضوعی با این عنوان آمده، «درختی وارونه را تصور کنید که ریشه‌هایش در آسمان و شاخ و برگش در زمین است».

 مدیر مدرسه صدرای شهرستان میناب گفت: دانش‌آموزان کلاس نهم مدرسه یادشده، این موضوع را روی تابلو نقاشی کرده و سپس انشایی برای آن نوشتند، مورد دیگری که در درس نگارش جهت ایجاد تنوع در کلاس انجام شد به شرح زیر است؛ موضوعی با عنوان «نامه‌ای به مادرم» به دانش‌آموزان داده شد.

 رضایی اضافه کرد: جلسه بعد با هماهنگی قبلی، تعدادی از والدین به کلاس درس دعوت شدند و دانش‌آموز در حضور ولیِ خود، انشا را خواند که باعث پیوند عاطفی عمیق‌تر بین مادر و فرزند شد.

 انتهای خبر/

نظرات
صابر حمیدی عنبران 16:16 - سه شنبه 16 مرداد
تشکر قهرمان
پاسخ