خبر های امروز : 0
سیاسی ,سیاسی | - شماره خبر : 755
1402-08-08 11:27 http://hormoz.ir/short/NDWmV
تسخیر لانه جاسوسی بر اهمیت ۱۳ آبان افزود
مسئول بسیج رسانه سپاه امام سجاد(ع) استان هرمزگان گفت: تسخیر لانه جاسوسی آمریکا بر اهمیت روز ۱۳ آبان افزود.

محمدرسول جلالی صبح امروز در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به بازخوانی تاریخی شهادت دانش‌آموزان معترض به رژیم پهلوی در ۱۳ آبان‌ماه، اظهار کرد: این روز مهم که در تقویم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز مبارزه با استکبار جهانی نام‌گذاری شده، یادآور سه واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران است که در سه دوره مختلف رخ داده و به همین دلیل این روز را در تاریخ کشور به عنوان روزی به یادماندنی به ثبت رسانده است.

 

مسئول سازمان بسیج رسانه سپاه امام سجاد(ع) استان هرمزگان در ادامه افزود: شاه ملعون در ۱۳ آبان ۱۳۴۲، امام خمینی(ره) را به ترکیه تبعید کرد و در سیزدهم آبان ۱۳۵۷ نیز حدود ۶۰ نفر از دانش‌آموزان در تظاهرات علیه رژیم پهلوی، در مقابل دانشگاه تهران به خاک و خون کشیده شدند.

 

جلالی همچنین اضافه کرد: در ۱۳ آبان ۱۳۵۸، مردم ولایت‌مدار ایران، به توطئه‌های مستکبران به ویژه آمریکا پاسخ داده و با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران، به اهمیت سیزده آبان افزود و به تعبیر امام راحل، انقلاب دوم را رقم زد. لذا وقوع این سه رخداد بزرگ، با عنوان «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» نام گرفت.

 

وی تصریح کرد: بنابراین روز ۱۳ آبان را می‌توان یادآور سه واقعه مهم در تاریخ انقلاب اسلامی اعم از تبعید حضرت امام خمینی (ره)، روز دانش‌آموز و تسخیر لانه جاسوسی دانست که نمی‌توان هیچ یک را از نظر اهمیت نسبت به دیگری اولی‌تر دانست چرا که هر کدام در دوره وقوع، تاثیرگذاری خاص خود را داشته و شرایط را به نحوی تغییر داده‌اند.

 

مسئول سازمان بسیج رسانه سپاه امام سجاد(ع) استان هرمزگان با بیان اینکه ۱۳ آبان ماه روز دانش‌آموز و همچنین روز ملی مبارزه با استکبار جهانی به دلیل سه اتفاق در اذهان دانش آموزان و عموم مردم ماندگار شده است، گفت: ۱۳ آبان‌ماه در واقع روزی است که دلاوری و از جان‌گذشتگی نوجوانان و جوانان تا نسل‌ها بعد هم فراموش نشدنی بود.

 

جلالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کاپیتولاسیون ریشه در استعمار دارد، ابراز داشت: کشورهای استعمارگر این قانون را به کشورهای ضعیف تحت‌ سلطه تحمیل می‌کردند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: کابینه اسدالله علم در ۱۳مهر سال ۱۳۴۲، به دستور شاه ملعون، پیشنهاد آمریکا مبنی‌ بر اعطای مصونیت قضایی به اتباع آمریکایی را به صورت یک لایحه قانونی در هیأت دولت تصویب کرد اما چندی بعد این خبر به حضرت امام راحل رسید و ایشان در چهارم آبان‌ماه ۱۳۴۳، طی نطقی تاریخی به رسوایی این اقدام ننگین پرداختند.

 

انتهای خبر/

نظرات