خبر های امروز : 2
اجتماعی | - شماره خبر : 4779
1403-05-24 01:00 https://hormoz.ir/short/VwJ6l
معاون تهذیب حوزه علمیه رودان:
بزرگ‌ترین منکر، ظلم به انسانیت است
معاون تهذیب حوزه علمیه رودان گفت: بزرگ‌ترین منکر، ظلم به مسلمین و انسانیت می‌باشد که با نگاه به غزه هویدا است.

حجت‌الاسلام جواد فلاحی در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی«هرمز»، اظهار کرد: یکی از بحث‌های بسیار مهمی که امروزه وجود دارد این است که هدف از قیام امام حسین(ع) چه بوده است و این سئوال سالیانه سال مورد بررسی قرار گرفته و مطالب زیادی در مورد آن نوشته شده است.

وی افزود: ما وقتی که می‌خواهیم به جواب سئوال بپردازیم اولین کاری که باید انجام دهیم این است که آن کسی که قیام را انجام داده از خودش بپرسیم، یک نفر کاری را انجام می‌دهد افراد متفاوت در تحليل و حرف‌های متعددی نسبت به آن کار داشته باشند، بهترین کسی که می‌تواند در مورد هدف خودش سخن بگوید، خود شخص است.

معاون تهذیب حوزه علمیه رودان عنوان کرد: پس وقتی ما از اهداف قیام امام حسین(ع) سؤال می‌پرسیم اولین کسی که باید از آن سئوال بپرسیم که علت این قیام چه بوده است، باید دریافت که خود سیدالشهدا(ع) است‌.

 فلاحی گفت: امام حسین(ع) آن وقتی که داشتند از مدینه خارج می‌شدند به برادرشان محمد حنفیه وصیت‌نامه‌ای نوشتند و این وصیت مکتوب است امام حسین(ع) علت قیام خود را بیان کردند، فرمودند: فکر نکنید من برای خوش‌گذرانی، فساد و ظلم قیام کردم پس امام اول می‌آیند نفع می‌کنند و بعد می‌فرمایند: من برای اصلاح امت پیامبر(ص) خارج شدم در واقع خداوند قرآن آن کلامی که برای حضرت محمد(ص) نازل کرد و آن سیره نبوی جلوی چشم مردم بود اما مردم بعد از این که پیامبر(ص) آمدند امام علی(ع) را به عنوان جانشین انتخاب کردند انحراف در سیره نبوی ایجاد پس این انحراف نیاز به اصلاح دارد.

وی افزود: مسیر اسلام در اصل ثابت است، اینکه در آن انحراف ایجاد شده، باید آن را برطرف کنیم، این اصلاح در زمان امام حسن(ع) به خاطر این که ایشان یار نداشت و در آن شرایط زمان، امام(ع) مجبور شدند برای حفظ اصل اسلام و اصلاح تدریجی آن، امام(ع) صلح‌نامه را با معاویه امضا کرد؛ اما بعد از ایشان که معاویه مرد و یزید خلافت را به دست گرفت امام حسین(ع) بیعت با یزید را انجام ندادند؛ زیرا که بیعت با یزید باعث تقویت انحراف در مسیر نبوی می‌شد به خاطر همین سیدالشهدا(ع) قیام کردند.

معاون تهذیب حوزه علمیه رودان، اولین هدف امام حسین(ع)‌ را اصلاح انحراف در مسیر نبوی عنوان و تصریح کرد: دومین هدف از قیام امر به معروف بود که این امر در اسلام واجب است یعنی این که اگر دیدی که یک نفر واجبی را ترک کرده لازم است بر شما که امر کنید که آن واجب را انجام دهد، در این میان افرادی هستند که مرتکب گناه می‌شوند و امام حسین(ع) فرمودند: هدف بعدی من نهی از منکر است و چه منکری بالاتر از این که انسان مقام ولایت و امامت را غصب کند آیا منکری بالاتر از آن است، آیا معروفی بالاتر از این است که مردم را به سمت ولایت و به سمت امام، قرآن و اسلام ناب محمدی دعوت کند.

فلاحی ادامه داد: سیدالشهدا(ع) وقتی دیدند که علناً معروف را ترک و منکر انجام‌ می‌شود قیام‌ کردند و فرمودند: می‌خواهم امتداد دهنده سیره پیامبر(ص) و سیره امیرالمؤمنین(ع) باشم.

وی گفت: اگر دیدیم در مسیر دین اسلام انحرافی ایجاد می‌شود امروزه وظیفه ماست که برای جلوگیری و اصلاح این انحراف تلاش کنیم، امروز باید نهی از منکر انجام دهیم، بزرگ‌ترین منکر، ظلم به مسلمین و انسانیت می‌باشد که با نگاه به غزه هویدا است.

معاون تهذیب حوزه علمیه رودان خاطر نشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همه ما است و حرکت امام حسین(ع) حرکتی پویا و زنده است.

انتهای خبر/

نظرات