
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی هرمز، آزاده صدرشیرازی، در نشست خبری گفت: از اداره کل تحصیلات تکمیلی به همراه همکاران خود به استان هرمزگان سفر کردهایم تا ضمن بازدید از استانهای مختلف و مدارس علمیه، اهداف مشخصی پیگیری شود.
وی، هدف از این سفرها را مشاهده و ارزیابی فعالیتهای آموزشی و فرهنگی مدارس علمیه و استانها برشمرد و افزود: این بازدیدها بهصورت میدانی و عینی امکان بررسی وضعیت مدارس و فعالیتهای اجرایی در این مدارس را فراهم میکند و به ما این امکان را میدهد تا نقاط قوت و ضعف برنامهها را شناسایی کرده و اقدامات اصلاحی لازم را انجام دهیم.
مدیرکل تحصیلات تکمیلی حوزههای علمیه خواهران ادامه داد: هدف دیگر این سفر آشنایی با ظرفیتهای موجود در استانها و مدارس علمیه است. هر استان بهواسطه ویژگیهای خاص خود از ظرفیتهای متفاوتی برخوردار است که میتواند در تصمیمگیریهای ستادی مؤثر واقع شود. به همین دلیل، آشنایی با این ظرفیتها به ما کمک خواهد کرد تا در برنامهریزیها و تصمیمگیریهای آتی، این ظرفیتها را بهدرستی مورد بهرهبرداری قرار دهیم.
صدر شیرازی همچنین بر لزوم شناسایی مشکلات و چالشهای موجود در مدارس علمیه تأکید کرد و گفت: این سفر فرصت مناسبی است تا از نزدیک با مدیران و اساتید مدارس در ارتباط باشیم و مسائل و مشکلات موجود را شناسایی و برای رفع آنها برنامهریزی کنیم.
وی در ادامه به بحث مدیریت پلکانی در حوزههای علمیه اشاره کرد و افزود: همکارانی که در ستاد حوزههای علمیه خواهران مسئولیت دارند، معمولاً از مسیر مدیریت پلکانی به این جایگاهها رسیدهاند. این فرآیند موجب میشود تا مدیران ستاد با مسائل و مشکلات مدارس علمیه آشنا بوده و قادر به اتخاذ تصمیمات مناسب و مؤثر باشند.
مدیرکل تحصیلات تکمیلی حوزههای علمیه خواهران، این نوع مدیریت را از جمله دلایل مهم برگزاری این بازدیدها دانست و بیان داشت: از طریق حضور در استانها و مشاهده فعالیتها، انرژی مثبت و انگیزههای زیادی از همکاران دریافت کردهایم.
صدر شیرازی بیان داشت: در حاشیه این بازدیدها، اجلاس سراسری با حضور مدیران، معاونان و اساتید حوزههای علمیه خواهران استان هرمزگان برگزار شد، در این اجلاس که به مسائل آموزشی اختصاص داشت، موضوعات مرتبط با ماه مبارک رمضان و برنامههای پیشرو مورد بررسی قرار گرفت.
وی در این خصوص افزود: در این نشستها تلاش شد تا به سوالات و چالشهای مدیران و اساتید مدارس علمیه پاسخ داده شود و راهحلهایی برای مشکلات آموزشی و اجرایی مدارس علمیه ارائه گردد.
مدیرکل تحصیلات تکمیلی حوزههای علمیه خواهران، همچنین به تغییرات آموزشی در سال آینده اشاره کرد و گفت: در برنامهریزیهای درسی و اجرایی حوزههای علمیه خواهران تغییرات عمدهای در دست انجام است که بر اساس سیاستهای کارشناسی و مطالعهشده طراحی شده است.
صدر شیرازی ادامه داد: این تغییرات شامل چندین سیاست کلیدی نظیر توجه به سنتهای اصیل حوزوی، جامعیت برنامههای درسی از جنبههای شناختی، مهارتی و رفتاری، توجه به اقتضائات محیطی در سطوح مختلف جغرافیایی و اجتماعی، و همچنین کاهش آسیبهای تحصیلی و افزایش کیفیت آموزشی طلاب است.
وی در پایان گفت: از سال آینده، برنامههای درسی جدید و آئیننامههای جدید به مدارس علمیه ابلاغ خواهد شد. امیدواریم این تغییرات باعث شود تا حوزههای علمیه خواهران نقش مؤثرتری در تربیت طلاب و خدمت به جامعه ایفا کنند و بتوانند با تغییرات اجتماعی و فرهنگی روز همگام شوند.
انتهای خبر/