حالت تاریک

امروز : چهارشنبه, 1403/06/14 | 2024/09/04

Logo

سواد رسانه‌ای باید موردتوجه قرار دهیم
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان:

سواد رسانه‌ای باید موردتوجه قرار دهیم

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان با بیان اینکه غرب، هیچ‌گونه اعتقادی به آزادی و حقوق بشر ندارد، گفت: سواد رسانه‌ای باید موردتوجه قرار دهیم که بتوانیم از آسیب‌های ناشی از عدم استفاده صحیح از فضاهای رسانه‌ای در امان باشیم.

قاسم امینی در گفتگو با خبرنگار حوزه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»، با اشاره به بازداشت مدیرعامل تلگرام در کشور فرانسه گفت: یکی از موضوعات مهمی که در ارتباط با عملکرد غرب در قبال موضوعات و محورهایی همچون آزادی، دموکراسی، حقوق بشر و... است می‌توان این را بیان کرد که نظام استکباری و استعماری غرب همواره هم از علم و دانش و هم فناوری و تکنولوژی استفاده ابزاری می‌کند و شعار حقوق بشر و دموکراسی و آزادی هم یک ابزاری برای پیشبرد اهداف سلطه‌گرایانه و ابزاری خود غربی‌ها است.
 غرب، هیچ‌گونه اعتقادی به آزادی و حقوق بشر ندارد
 
 وی افزود: غرب در اغلب موقعیت‌ها، نشان داده آنجایی که نیاز داشته باشد هیچ‌گونه اعتقادی به آزادی و حقوق بشر ندارد و از فناوری و اطلاعات و ابزارهای نوین و تکنولوژی به نفع خود سوءاستفاده می‌کند، این نمای کلی است که می‌توانیم از عملکرد غرب و سوءاستفاده آن از تکنولوژی و ابزارهای نوین و همچنین از مفاهیم همچون آزادی، دموکراسی، حقوق بشر و غیره داشته باشیم.
 
 مدرس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان با اشاره به گروگان‌گیری تکنولوژی توسط کشورهای استعماری غرب گفت: این کشورها تکنولوژی و فناوری‌های جدید را به‌مثابه یک گروگان‌گیری صورت‌گرفته و انجام می‌دهند تا بتوانند اهداف استعماری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خود را به‌پیش ببرند.
 
 امینی بیان کرد: غرب همواره در طول سه دهه گذشته، دو چهره متفاوت را از خود به نمایش گذاشته است؛ یکی چهره فناوری و تکنولوژی و دیگری چهره استعماری است که غرب سعی کرده پشت چهره تکنولوژی و فناوری پنهان شود و اهداف خود را به‌پیش ببرد.

غرب تلاش دارد برای کشورهای جهان سوم نسخه‌ای که خودش دوست دارد
 
 وی ادامه داد: غرب تلاش دارد برای کشورهای جهان سوم نسخه‌ای که خودش دوست دارد بپیچد و این کشورهای نیز نسخه غرب را برای پیشرفت خود مدنظر قرار دهند و به آن عمل کنند، غربی‌ها چنین القا می‌کنند که کشورهای جهان سوم برای رسیدن به پیشرفت باید به این نسخه عمل کنند و در غیر این صورت موفق نخواهند شد.
 
 عضو هیات علمی بنیاد نهج‌البلاغه استان هرمزگان افزود: این نوع نگاه به جایی می‌رسد که وقتی جوامع، سلطه غرب را مشاهده می‌کنند آن ماهیت نرم‌افزاری غرب که شامل علوم‌انسانی غرب، مدیریت، نوع فرهنگ، سبک زندگی، اقتصاد، نگاه به مذهب و دین و ارزش‌ها و اعتقادات را باید بپذیرد، به عبارتی، جامعه‌ای که مسیر و تکنولوژی غرب را می‌پذیرد حتماً باید نرم‌افزار آن را نیز پذیرا باشد.
 
 امینی تأکید کرد: نکته دیگری که در فناوری‌های جدید و نظام رسانه‌ای غرب بسیار حائز اهمیت است اینکه غرب همواره یک پلتفرم‌ها و چارچوب‌های مشخص و مهمی را برای رسانه دارد در حال حاضر در جنگ رسانه فرهنگی و جنگ نرم واقع شده‌ایم، خیلی از مواقع مخصوصاً در کشورهای اروپایی و غربی هر کجا که همین رسانه‌ها برای منافع آنها کوچک‌ترین خطری داشته باشد آن رسانه‌ها را محدود کرده و برای آنها چهارچوب تعریف می‌کنند و آنها را با قوانین خود که بر اساس منافع خود برای جامعه‌شان ترسیم کردند، الزام به رعایت آن قانون می‌کنند.
فرهنگ استفاده از فضای مجازی در جامعه ایجاد شود
 وی بیان داشت: حال سؤال اینجاست که کشورهای غربی در این جنگ رسانه‌ای چه نسخه‌ای را برای جمهوری اسلامی ایران تجویز می‌کنند؟ نسخه‌شان این است که مباحثی همچون آزادی رسانه، آزادی بیان، آزادی گفتگو، حقوق اشخاص و... را مطرح می‌کنند.
 
 استاد دانشگاه هرمزگان اضافه کرد: کشورهایی همچون چین از پلتفرم‌های داخلی خود استفاده می‌کنند لذا می‌طلبد مسئولان ایران اسلامی نیز در این زمینه نوع نگاه جدید داشته باشند و حتماً باید به این سمت حرکت کنیم که چهارچوب‌ها و قوانین و مقررات خاص خودشان را برای فضای مجازی دارا باشند و مهم‌تر از آن، قبل از هر چیز باید نوع فرهنگ استفاده از فضای مجازی و رسانه در جامعه بیش‌ازپیش ایجاد شود و این مهم، برای جامعه قابل‌هضم و نظم باشد، چون این‌ها ابزارهایی هستند که دوبله بوده و هم می‌تواند فواید و هم خطراتی داشته باشند.
 
 امینی همچنین گفت: در این راستا، همگان موظف هستند که تمام تلاش خود را برای تحقق این امر مهم به کار گیرند، اصحاب رسانه، دولت، بخش خصوصی، اشخاص حقیقی و حقوقی، همه‌وهمه باید بتوانند این فضاها را تبیین و مسیر پیشرو را هموار کنند.
 
 وی تأکید کرد: چهره رسانه غرب و سوءاستفاده از این ابزارها باید مدنظر قرار دهیم علی‌رغم اینکه در بسترهای اجتماعی ما، اعتمادی نسبت به این پلتفرم‌های خارجی همچون تلگرام، اینستاگرام و... ایجاد شده که مکان امنی است، اما در واقع این چنین نیست.
 
 مدرس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان تصریح کرد: اگر همواره اخبار را رصد کنیم به این موضوعات برمی‌خوریم که اغلب حساب‌های کاربران همواره مورد دستبرد و تهاجم واقع شده‌اند حتی دولت‌ها به‌صورت تشکلی و سازمان‌یافته در تهاجم و دستبردزدن نسبت به اطلاعات کاربران سوءاستفاده‌های مهمی صورت می‌گیرد که این حتماً باید موردتوجه قرار گیرد.
سواد رسانه‌ای باید موردتوجه قرار دهیم

امینی سپس تأکید داشت: نوع نگاه امنی که ما نسبت به این رسانه‌ها داریم هرگز این‌گونه نیست و این نوع نگاه باید اصلاح شود و تحقق این امر مهم نیازمند آگاهی عمومی است.
 
 وی در پایان گفت: اتفاقاتی که در کشورهای دیگر رخ‌داده و حتی به مسائل جنایی، قضایی و امنیتی منجر شده را باید موردتوجه قرار گیرند، لذا فرهنگ رسانه‌ای باید تقویت شود، به‌عبارت‌دیگر سواد رسانه‌ای باید موردتوجه قرار دهیم که بتوانیم از آسیب‌های ناشی از عدم استفاده صحیح از فضاهای رسانه‌ای در امان و کمتر شاهد چنین مشکلاتی باشیم.
 
 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از