به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هرمز» به نقل از تسنیم، طبق قانون، دستگاههای دولتی مکلف شدند اطلاعات خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند و به افرادی که اطلاعات خود را در این سامانه ثبت نکردهاند، خدمات ندهند.
بنابر این قانون، دستگاههای اجرایی مکلفند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک،خدمات ناشی از اعمال سیاستهای حمایتی، یارانهای و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه رانندگی، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبتنام مدارس در منطقه محل اقامت، استحاق دریافت خوابگاه دانشجویی و امثال آن را صرفا با اخذ کد ملی و براساس کد پستی یا شرح نشانی یکتای درج شده در سامانه املاک واسکان کشور ارائه کنند.
در این قانون همچنین تأکید شده، مالکان واحدهای مسکونی تمام مناطق کشور اعم از شهری و روستایی موظفند اطلاعات املاک تحت تملک خود را با تعیین نوع بهرهبرداری، در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت کنند.
گفتنی است، بر اساس بند هفت تبصره هشت ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سال ۱۳۹۹ افراد باید محل سکونت خود را به سامانه املاک و اسکان اظهار کنند.
به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی بیش از ۲۰ دستگاه به این سامانه متصل هستند. در حال حاضر کد ملی ۷۳ میلیون و ۶۰۰ نفر به کد پستی آنها متصل شده، اما در به روز شدن این اطلاعات نیاز به همکاری دستگاهها داریم.
مطابق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات مستقیم که دو سال قبل در مجلس تصویب شد همه دستگاههای اجرایی اطلاعات ناظر به سکونت و مالکیت را باید متصل میکردند. حدود ۳ میلیون و ۶۷۸ هزار سرپرست خانواده در سامانه املاک و اسکان خود اظهاری داشته اندو طبق قانون اگر افراد خوداظهاری نداشته باشند، سه جریمه برای آنها در نظر گرفته است.
یکی از دستگاههایی که به تازگی به سامانه املاک و اسکان اضافه شده، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی است؛ طبق مصوبه جلسه ۴۸ کارگروه تعاملپذیری دولت الکترونیک؛ بیمه مرکزی موظف است در صورت وجود داده مالکیت و سکونت در بیمههای آتشسوزی اقلام اطلاعاتی کد ملی، کد پشتی وتاریخ عقد بیمه را به تفکیک مالکیت و سکونت برای بیمه نامه های اتش سوزی به سامانه ملی املاک واسکان ارائه کند.
علی اسدی یکی از مدیران بیمه مرکزی در تشریح این مصوبه میگوید: بیمه مرکزی مکلف است در صدور بیمهنامه استعلام از سامانه املاک و اسکان داشته باشد. ما هم در تمامی سرویس تجمیع اطلاعات بیمه مرکزی مصوبه را به کار گرفتیم.
وی در همین ارتباط افزود: در این مرحله در صورت ثبت نشدن اطلاعات متقاضی بیمه، فقط هشدار داده میشود؛ و در مراحل بعدی، صدور بیمه نامه فقط با ثبت نام در این سامانه میسر است.
به گفته سرپرست اداره تحلیل، طراحی و توسعه فاوای بیمه مرکزی، بر اساس قانون مالیات بر خانههای خالی، خدمات دستگاههای دولتی منوط به ثبت اطلاعات ملکی در سامانه املاک و اسکان است.
انتهای خبر/
- نمایشگاه بینالمللی واردات شانگهای چین برگزار میشود 1403/03/30 09:24
- استقرار 60 واحد صنعتی در شهرکهای تازهتاسیس 1403/03/30 08:25
- پرورش ماهی در قفس گامی در جهش تولید 1403/03/29 08:27
- توقیف انبار 145 ميلياردي کالاي قاچاق 1403/03/29 09:52