حالت تاریک

امروز : چهارشنبه, 1403/06/14 | 2024/09/04

Logo

امام رضا(ع) عامل وحدت است
استاد حوزه و دانشگاه:

امام رضا(ع) عامل وحدت است

استاد حوزه و دانشگاه، از وجود مبارک امام هشتم در کشور ایران همچون شمعی یاد کرد که به تمامی جوامع اسلامی روشنی می‌بخشد و اظهار امیدواری کرد: از این منشا وحدت که مقدمه تمدن سازی است به خوبی بهره ببریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»، فرا رسیدن سالروز شهادت هشتمین امام شيعيان را تسلیت گفت و اظهار کرد: درحال حاضر، زائران امام رضا(ع) از کربلا بازگشتند و با حضور در حرم هشتمین پیشوای مسلمین، اتصالی را بین حرم سیدالشهدا(ع) و امام رضا(ع) برقرار کردند که به همه این بزرگواران خدا قوت ویژه می‌گویم که این سفر طولانی را از ایران به کربلا و از کربلا به خراسان طی کردند. 

وی در ادامه افزود: وجود مبارک امام هشتم، حضرت علی بن موسی الرضا(ع) مجمع فضایل است به عبارتی برجسته‌ترین فضایل اخلاقی آن امام‌ همام، رأفت و مهربانی است، آن خصلتی که همه ائمه دارا بودند و نگاهی که امام رئوف به مردم داشتند، زبانزد بود.

استاد حوزه و دانشگاه استان هرمزگان ادامه داد: آن زمان که امام رضا(ع) از مدینه به نیشابور و مرو «خراسان قدیم ایران» هجرت کرد در بین راه جایی نبود که حضور نیابد و از مردم تفقد نکند، اگر به امام می‌گفتند چند نفر به سمت شما می‌آیند، از آن مسیر عبور نمی‌کرد، منتظر می‌ماند و یا به استقبال آنان می‌رفت، لذا این روحیه مردم دوستی علی بن موسی الرضا(ع) یک ویژگی بسیار برجسته‌ای است که می‌تواند در جامعه امروزی ما درس‌آفرین باشد. 

عبادی‌زاده همچنین گفت: هجرت آن بزرگوار یک هجرت تمدن‌ساز بود هجرت علی بن موسی‌الرضا(ع) به کشور ایران بستر تمدن‌سازی را فراهم کرد، امروز شاهدیم اگر ایران به عنوان ام‌القرای جهان اسلام، اینقدر در مسائل تمدن نوین اسلامی جایگاه دارد همه و همه به برکت وجود بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در شهر مشهد مقدس است. 

وی بیان داشت: ترویج و گسترش فرهنگ رضوی و همچنین فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در کشور، مدیون هجرت تمدن‌ساز و تاریخ‌ساز علی بن موسی‌الرضا(ع) و وجود مبارک آن حضرت در کشور عزیزمان، ایران است که ما در زیر سایه این هجرت امروز نفس می‌کشیم. 

 نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان سپس با اشاره به تعبیر عطار نیشابوری در وصف امام رضا(ع) افزود: عطار در «تذکره الاولیا» بیان کرده که «این یکی ۱۲ است و آن ۱۲، یکی» لذا امروز وجود مبارک علی بن موسی‌الرضا(ع) یکی از آن ۱۲ امام است که ما ایرانیان افتخار داریم همیشه از محضر پرفیض و برکت و زیارت آن حضرت بهره‌مند شویم. 

عبادی‌زاده یادآور شد: مردم عزیز ایران اسلامی خوب می‌دانند که زیارت امام رضا(ع) در بین دیگر ائمه، زیارتی استثنایی است، به عبارتی، زیارت امام آن حضرت از زیارت قبر سیدالشهدا(ع) نیز بالاتر است و آن هم دلایل و فضائلی دارد، امید که بتوانیم قدردان امام رئوف باشیم.

وی درخصوص مناقب و فضائل حضرت رضا(ع) اظهار کرد: یکی از ویژگی‌ها و فضایل آن حضرت، رافت و مهربانی و مهری است که در بین مردم ظهور و بروز دارد به تعبیر علامه طباطبایی مهر علی بن موسی‌الرضا(ع) مهری است که برای همگان محسوس است و آن را حس می‌کنند. 

استاد دانشگاه هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود به وحدت بین شیعه و سنی اشاره کرد و افزود: یکی از برکات وجود مبارک امام رضا(ع) در کشور ایران، نقش وحدت‌آفرینی آن حضرت است، شخصیتی مثل امام‌الحرمین جوینی از بزرگان اهل‌سنت، به قصد زیارت امام رضا (ع) از مدینه به سمت مشهد مقدس حرکت کرده و وجود مبارک امام مهربانی‌ها را زیارت کرده است و امروز شاهدیم که برادران اهل تسنن از جای جای جهان به تاسی از حرکت این عالم فرزانه، به زیارت سیدالشهدا(ع) و امام رئوف مشرف می‌شوند و در کنار اهل تشیع به نماز می‌ایستند. 

عبادی‌زاده در پایان سخنان خود، از وجود مبارک امام هشتم در کشور ایران همچون شمعی یاد کرد که به تمامی جوامع اسلامی روشنی می‌بخشد و اظهار امیدواری کرد: از این منشا وحدت که مقدمه تمدن سازی است به خوبی بهره ببریم.  

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از