حالت تاریک

امروز : شنبه, 1403/05/06 | 2024/07/27

Logo

هرمز گزارش می‌دهد؛

پرواز مرغ‌های تنظیم بازار از سفره مردم

پرواز مرغ‌های تنظیم بازار از سفره مردم

کاهش تولید و کاهش جوجه‌ریزی از دلایل اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار است که نشانه‌های آن، مجوز وارداتی است که اخیراً از سوی سازمان دامپزشکی کشور صادر شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ به طور کلی گوشت مرغ یک نوع گوشت کم‌چرب و کم کالری است، این به معنای آن است که مردم می‌توانند از گوشت قیمت مناسب و سالم به عنوان یک منبع غذایی سالم برای حفظ سلامتی، کاهش وزن و حفظ وزن بهینه استفاده کنند.

همچنین کاهش مصرف چربی تجاری در گوشت مرغ می‌تواند به بهبود سلامت قلب و عروق کمک کند، جالب است خواص گوشت مرغ برای انسان به این چند مورد محدود نمی‌شود، گوشت مرغ یکی از منابع غنی پروتئین است و مصرف آن به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند فواید بسیاری برای بدن به همراه داشته باشد؛ پس سعی کنید آن را در بعضی وعده های غذایی خود جای دهید.

لازم به ذکر است که در صورت مصرف گوشت مرغ، حتماً به میزان و نحوه طبخ و پخت آن توجه کنید تا از منافع آن بهره کامل را ببرید. گوشت مرغ به عنوان یکی از پر مصرف ترین موادهای غذایی در سراسر جهان شناخته می شود. جالب است بدانید که نسل مرغ‌های امروزی مربوط به مرغ‌های سرخ است که هزاران سال قبل در شبه قاره هند زندگی می‌کردند.

گوشت مرغ دارای ارزش غذایی بی‌نظیری برای سلامت انسان می باشد ، همچنین مرغ دارای ویتامین‌های مختلف نظیر ویتامین سی، ویتامین ب ۶، فولات، نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین ، ویتامین ب ۱۲، ویتامین E، ویتامین D و ویتامین k می‌باشد.

امروزه گوشت مرغ به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد غذایی محسوب می‌شود. از مهم‌ترین غذاهایی که با این گوشت تهیه می‌شود می‌توان به مرغ سوخاری، سوپ مرغ، مرغ شکم پر، انواع سالادها، انواع خورشت‌ها و … اشاره کرد.

هضم راحت برای کودکان 

هضم این پروتئین برای کودکان آسان است. گوشت مرغ سرشار از آهن نیز است که به افزایش گلبول‌های قرمز و تقویت سیستم گردش خون کمک می‌کند، گوشت مرغ سرشار از پتاسیم، کلسیم و فسفر است که برای تقویت استخوان‌های کودکان است. از سوی دیگر، روی و منیزیم موجود در مرغ برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است. از آنجایی که کودکان در تغذیه وسواس زیادی دارند، نحوهٔ پخت مرغ بسیار مهم است. یکی از بهترین حالت مصرف مرغ، به حالت کبابی است. برای گرفتن بوی مرغ می‌توان از رزماری، جوز هندی، روغن زیتون و سیر تازه استفاده کرد و به حالت گریل مصرف کرد. تنوع غذاهایی که می‌توان با گوشت مرغ درست کرد خیلی زیاد است ولی مصرف مرغ به عنوان صبحانه خیلی معمول نیست. البته آماده کردن رول مرغ برای صبحانه کاری نیست که بشود هر روز صبح انجام داد ولی برای یک صبحانه سالم و مقوی و البته دیروقت، تست و کیک مرغ می‌تواند گزینهٔ خوبی باشد.

گوشت مرغ منبع خوبی از پروتئین است و از آنجایی که کالری پایینی دارد، غذای مناسبی برای بدنسازی و ورزشکاران است. ورزشکاران به دلیل حساسیت زیادی که در مصرف کالری روزانه دارند، در نحوهٔ پخت مرغ حساسیت دارند. به همین دلیل مصرف مرغ به حالت سوخاری انتخاب درستی نیست. مصرف مرغ به حالت کبابی و گریل شده هم کالری کمی دارد و هم پروتئین مورد نیاز بدنسازی را تامین می‌کند.

جدا از این که گوشت مرغ سرشار از پروتئین است، منبع قابل توجهی از کراتین است. کراتین از سه ترکیب آمینواسید‌های آرژینین، متیونین و گلیسین ساخته شده است. با توجه به تحقیقات انجام شده در هر ۲۰۰ گرم سینه مرغ بدون پوست، ۸۵۰ میلی گرم کراتین یافت می‌شود.  ورزشکاران به مصرف کراتین علاقهٔ زیادی دارند چراکه این ماده به قدرت و استقامت بدن کمک زیادی می‌کند. (منبع: دی مارت)

قیمت‌های سر به فلک کشیده

آنالیز قیمت گوشت مرغ در سال‌های اخیر حاکی از این است که با حذف ارز ترجیحی، انتظار افزایش قیمت مرغ تا ۱۰۰ هزار تومان وجود داشته و در ماه‌های گذشته تا این رقم هم رسیده است که با مداخله دولت، قیمت آن کاهش یافته است؛ اما از تحولات بازار چنین به‌نظر می‌رسد که گوشت مرغ باز هم در حال بالا رفتن است.جدای از اینکه با رشد قیمت گوشت، فرآورده‌های گوشتی و سایر مواد غذایی، تقاضا برای استفاده از گوشت مرغ افزایش یافته و محرکی برای گران‌تر شدن آن فراهم آورده است، یک مسئله دیگر نیز در حوزه تولید وجود دارد که توجه به آن می‌تواند به حل شدن این معادله کمک کند.چندی پیش، پرویز فروغی، دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور به نکته‌ای درباره دلایل افزایش قیمت مرغ اشاره کرد که البته از زمان حذف ارز ترجیحی از سوی کارشناسان اقتصادی، پیش‌بینی شده بود و باید برای رفع آن اقدامات عاجل انجام می‌شد. واقعیت این است که بعد از حذف ارز ترجیحی واردات نهاده‌های دامی، هزینه‌های تولید مرغ از محل نهاده تا هفت برابر افزایش یافته و برآورد می‌شد که این افزایش هزینه از محل بالاتر رفتن قیمت فروش جبران شود و در بازار رقابتی، بازار مرغ به آرامش برسد؛ اما در این میان، بالاتر رفتن هزینه تولید، عملاً به‌معنای افزایش نیاز تولیدکنندگان به سرمایه در گردش بود و تأمین‌نشدن آن به میزان هفت برابر، باعث شده تولیدکنندگان کم‌توان از چرخه، حذف شوند و تولیدکنندگان بزرگ‌تر هم مقیاس تولید را به‌اندازه توان مالی خود کاهش دهند.

نتیجه این اتفاق، کاهش جوجه‌ریزی برای تولید گوشت مرغ بود که آثار آن در قالب کاهش عرضه و بالاتر رفتن قیمت گوشت مرغ تجربه خواهد شد.بر این اساس، اگر قرار به معرفی یک مقصر اصلی برای قیمت‌های نامتعارف در بازار مرغ باشد، باید بی‌توجهی به کاهش قدرت خرید و سرمایه در گردش تولیدکنندگان در جریان حذف ارز ترجیحی را معرفی کرد که عملاً به ناترازی تولید و مصرف منجر شده و زمینه گران‌شدن گوشت مرغ در اثر کاهش فراوانی را فراهم آورده است.این موضوع، جدای از گوشت مرغ، می‌تواند سایر کالاهای مرتبط با حذف ارز ترجیحی را نیز تحت‌تأثیر قرار دهد و به آشفتگی بازار آنها منجر شود. امروز گوشت مرغ، فردا تخم‌مرغ، روز دیگر گوشت قرمز و یک روز هم لبنیات.

چرا قیمت مرغ گران شد؟

کاهش تولید و کاهش جوجه‌ریزی از دلایل اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار است که نشانه‌های آن مجوز وارداتی است که اخیراً از سوی سازمان دامپزشکی کشور صادر شده است، همچنین گزارشاتی وجود دارد که میزان جوجه‌ریزی در ماه اسفند نسبت به ماه‌های گذشته کاهش یافته که اثرات آن اکنون به صورت کاهش عرضه و رشد قیمت در بازار خودش را نشان می‌دهد. در این باره، محمدآقامیری، رئیس سازمان دامپزشکی واردات گوشت مرغ گرم را براساس تقاضای بازار می‌داند و می‌گوید: از آنجا که گوشت مرغ گرم در بازار تقاضای زیادی دارد، وزارت جهاد کشاورزی به واردات گوشت گرم مرغ ‌را در دستور کار خود قرار داده است. 

پیش از این، سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرده بود: برای اولین بار در کشور مجوز بهداشتی واردات ۵۰ هزار تن گوشت مرغ گرم صادر شده و تا کنون بخشی از آن وارد کشور شده است. همچنین به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور همه پروتکل‌های بهداشتی کشور جمهوری اسلامی ایران رعایت شده است، این سازمان علاوه بر وظایف ذاتی و تکالیف قانونی خود مبنی بر حفظ سلامت و امنیت غذایی کشور در راستای ارتقاء بهداشت عمومی جامعه، خود را موظف به همیاری و همکاری با وزارت جهاد کشاورزی برای تامین مایحتاج پروتئینی ضروری مردم ایران می‌داند، در حالی این مسئول از افزایش تقاضا می گوید که به گفته برخی کارشناسان، سرانه مصرف مرغ از ۳۲ به ۲۵ کیلوگرم کاهش یافته است.دوره رشد جوجه در مرغداری‌ها ۴۵ روز است اگر اسفندماه، میزان جوجه ریزی پایین باشد اثرات آن در بازار حدود ۱۵ فروردین خود را نشان خواهد داد. طبق گزارشات، نیاز کشور با سرانه مصرف فعلی با ۹۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی تأمین می‌شود.

روزانه ۲۲۰ تن مرغ در هرمزگان توزیع می‌شود

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان گفت: روزانه برای کنترل بازار و تامین نیاز شهروندان در آستانه شب یلدا، ۲۲۰ تُن مرغ گرم و منجمد در این استان توزیع می‌شود.علی جامعی روز چهارشنبه اظهار داشت: توزیع روزانه از روز شنبه ۲۵ آذرماه به‌طور متوسط ۲۰ تن مرغ منجمد و ۱۲۰ تن مرغ گرم در سطح شهر بندرعباس و شهرستان‌های استان به منظور تنظیم بازار و کنترل قیمت مرغ کشتار روز و همچنین جبران کمبود ناشی از عرضه مرغ گرم خارج استان آغاز شده است.

وی بیان کرد: مرغ منجمد تنظیم بازاری به قیمت کیلویی۶۵۷ هزار ریال در سطح فروشگاه‌های استان و عاملین توزیع در دسترس شهروندان قرار گرفته است و مرغ گرم نیز پایین‌تر از قیمت میانگین کشوری متناسب با عرضه وتقاضا عرضه می‌شود.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان اظهار کرد: در جهت کنترل قیمت مرغ و توجه به نیاز پروتئینی قشر متوسط به پایین جامعه که امکان خرید مرغ گرم با قیمت بالاتر میسر نمی‌باشد، روند توزیع روزانه مرغ منجمد با نرخ مصوب و مناسب که طبق برنامه قبلی ذخیره‌سازی شده، ادامه دارد.

جامعی یادآورشد: باتوجه به برنامه جوجه‌ریزی مناسب و ذخیره سازی مرغ منجمد با تامین و تخصیص به موقع نهاده‌های دامی و همچنین متعادل‌سازی قیمت‌ها امیدواریم تا پایان سال‌جاری هیچ‌گونه مشکلی در تامین نیاز مرغ نداشته باشیم و نوسانات احتمالی ناشی از اختلاف کاهش قیمت استان نسبت به سایر استان‌ها نیز با ذخیره مرغ منجمد، مدیریت کرده‌ایم.

همیشه از استان هرمزگان به عنوان یک استان گل و بلبل یاد می‌شود اما ما ساکنین دیار خلیج فارس باید بگوییم که هرمزگان غرق در رنج و سختی است، یک روز سوخت، یک روز آب، یک روز آرد و حالا کمبود مرغ به جرأت می‌توان گفت که هرمزگان جز استان‌هایی است که بیشترین و کمترین نوسانات اقتصادی تأثیر مستقیم روی سفره مردم این استان دارد، انتظار می‌رود دولت با پشتکار بیشتری به کمک مردم محروم جامعه بیاید، تأثیر توزیع ۲۲۰ تن مرغ در هرمزگان را باید مردم ببینند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از