حالت تاریک

امروز : چهارشنبه, 1403/04/13 | 2024/07/03

Logo

معاون دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خبر داد:

اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون

اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان از اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون در سراسر استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ عبدالجبار ذاکری صبح امروز  در نشست خبری پویش ملی سلامت اظهار کرد: این پویش برای غربالگری ديابت و فشارخون بالا ویژه جمعیت بالای ۱۸ سال است که همزمان با سراسر کشور در استان هرمزگان درحال برگزاری است،

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه پویش ملی سلامت از ۲۰ آذر ماه آغاز و تا ۱۵ دی ماه سال جاری ادامه دارد، افزود: از تمامی افراد بالای ۱۸ سال دعوت می‌کنيم در روستاها به خانه‌های بهداشت و مرکز جامع سلامت روستایی و در شهرها نیز به پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع شهری مراجعه کنند و از وضعیت دیابت و فشارخون خود آگاهی پیدا کنند.

وی با بیان اینکه تا قبل از اجرای پویش سلامت «غربالگری دیابت و فشار خون بالا»، حدود ۵۰ هزار نفر دیابتی و ۱۰۰ هزار نفر دارای فشارخون بالا شناسایی شدند، تصریح کرد: با اجرای این پویش نیز حدود ۵ هزار نفر نیز مشکوک فشارخون بالا و ۵۰۰ نفر نیز مشکوک به دیابت شناسایی کرده‌ایم.

ذاکری گفت: حدود ۲۲ درصد افراد؛ پیش فشارخون و حدود ۸ درصد نیز پیش دیابت داشتند که از همگی این افراد، باید معاینات و آزمایشات تکمیلی انجام، تعیین تکلیف خواهند شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همچنین با اشاره به اهداف اجرای پویش ملی سلامت اذعان داشت: این پویش در ابتدا با هدف آموزش بیشتر و ارتقاي سطح سواد سلامت مردم و سپس شناسايي کامل افراد و بیماران دیابتی و با فشار خون بالا و همچنين کنترل بیشتر این دسته از بیماران درحال برگزاری است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۳۷۰ هزار نفر در این غربالگری شرکت‌ کرده‌اند و حدود ۳۲ درصد از جمعیت هدف غربالگری شده‌اند، تاکید کرد: افرادی که در سال جاری، آزمایش قندخون ناشتا داده و یا در منزل، دستگاه فشارسنج مناسب در اختیار دارند و از قد و وزن خود نیز مطلع هستند می‌توانند به صورت خوداظهاری در این پویش شرکت کنند.

ذاکری به نحوه شرکت به صورت خوداظهاری در پویش ملی سلامت اشاره کرد و گفت: این دسته از افراد می‌بایست پس از دریافت پیامک از سوی وزارت بهداشت و درمان، با ورود به لینک مربوطه، به صورت خوداظهاری در پویش شرکت کنند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از