حالت تاریک

امروز : شنبه, 1403/05/06 | 2024/07/27

Logo

یادداشت؛

چیستی و چرایی فتنه آمریکایی_صهیونیستی

چیستی و چرایی فتنه آمریکایی_صهیونیستی

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور هرمزگان در یادداشتی به بیان چیستی و چرایی فتنه آمریکایی _صهیونیستی و ماهیت اغتشاشات سال گذشته پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ با وقوع انقلاب اسلامی ایران، طرحی نو در نگرش به انسان و کمال او در دنیا ارائه شد. این طرح نو به مذاق مستکبران عالم که ‏بقای خود را تحمیق و ذلت انسان می‌دانستند خوش نیامد. بنابراین از شروع انقلاب اسلامی به انحای مختلف با جنگ سرد و نرم ‏سعی کردند این نظام را ساقط کرده یا حداقل مانع از گسترش و امتداد آن شوند.

یکی از جنگ‌های بسیار پیچیده و بی‌سابقه آنها ‏علیه نظام اسلامی ایران، جنگ شناختی و ترکیبی سال ۱۴۰۱ بود. اغتشاشات سال ۱۴۰۱ که مخالفان نظام و بعضی از ‏داخلی‌های جاهل، آن را اعتراض اجتماعی و خودجوش و طبیعی می‌نامیدند و نتیجه عملکرد نادرست نظام در زمینه‌های فرهنگی و ‏اقتصادی و ... می‌دانستند، اما واقعیت‌های عینی و میدانی نشان داد که این اغتشاشات، صدای جامعۀ ایران نبود. در واقع بیش از ‏آنچه وقوع این امر را بر شرایط و نقطه ضعف‌های داخلی منطبق کنیم می‌توان برنامه‌ریزی و هدایت دشمنان نظام و دستکاری ‏ادراکی و القای هیجان کاذب خارجی را مشاهده کرد.

دشمن قبل‌تر از این اغتشاشات، با استفاده از ظرفیت فضای مجازی یله و ‏رها در ایران با ساخت انواع روایت‌های نادرست، حکومت را دیکتاتوری و مسئولان را ضد مردم و فاسد معرفی کرده و فضای ‏آینده کشور را تیره و سیاه نشان داده بود و این فضای تیره و مبهم و پر از یاس و نا امیدی را با برخی سوء مدیریت‌های داخلی و ‏شرایط بد اقتصادی باورپذیر کرده بود.

حادثه مشکوک برای یک خانم، جرقه آشوب‌ها زده شد. در فضای هیجانی ایجاد شده و با ‏توجه به ایجاد خطای محاسباتی قبلتر با استفاده روایت‌های دروغین، و نیز اجیر کردن تعدادی مزدور و تشکیل خانه‌های تیمی برای ‏سازماندهی فریب‌خوردگان و کشته‌سازی‌ها، خیلی زود اعتراضات به آشوب و اغتشاش تبدیل شد.

با وقوع اغتشاشات که در ‏آن شعارها نه اقتصادی بلکه سیاسی و ضد نظام بود، دشمن با انبوه فضای رسانه‌ای به خط شده خود مدام از وقوع انقلاب و ‏گسست بین مردم و حکومت را به طور بی سابقه‌ای پمپاژ می‌کرد و با روایت‌های نادرست در جنگ شناختی روی بخشی از جامعه ‏امید واهی باز کرده بودند.

اما به مرور بخش زیادی از مزدوران توسط دستگاه‌های امنیتی دستگیر شدند و توده مردم متوجه ‏نقشه‌های شوم آنها شدند و بدنه اجتماعی طرفدار خود را از دست دادند. البته دشمنان هم از قبل می‌دانستند انقلاب هشتکی و ‏مجازی بدون همراهی بدنه اجتماعی هیچ ارزش ندارد و ظرفیت براندازی نظام را نخواهد داشت. اما آنها با چندین هدف اقدام به ‏طرح‌ریزی این جنگ ترکیبی بی‌سابقه و هوشمندانه کرده بودند.

دشمنان ایران اسلامی که با ایران قوی مشکل داشتند در این ‏اغتشاشات به نقاط قوت نظام، از جمله وحدت و همدلی بین مردم و حاکمیت، دستاوردهای منطقه‌ای و موشکی و هسته‌ای حمله ‏کردند و هدفشان تضعیف این نقاط قوت بود که بتوانند در مذاکرات بین‌المللی امتیازات بیشتری کسب کنند. اما خطای ‏محاسباتی آنها در شناخت لایه‌های پیچیده مردم با بصیرت و ولایتمدار ایران ولو معترض به برخی کاستی‌ها و ضعف‌ها منجر به ‏شکستشان گردید.

عدم همراهی مردم در سالگرد شروع اغتشاشات و روایات دروغ حادثه مترو به وضوح نشان داد که مردم ‏ایران آگاه و بصیر و همیشه چند گام جلوتر از برخی خواص محافظه کار و پر لکنت هستند و همیشه پای کار انقلاب و نظام ‏خواهند ماند. درود بر این مردم فهمیم و درود بر رهبر فرزانه انقلاب که بر خلاف خواص دیگر این مردم را عمیقا باور دارند و ‏روی آنها حساب ویژه باز می‌کنند. ‏

به قلم، ابوالفضل اصلانی عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور

انتهای یادداشت/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از