حالت تاریک

امروز : شنبه, 1403/05/06 | 2024/07/27

Logo

فعال سیاسی استان هرمزگان:

دانش‌آموزان پای آمریکا از سیاست ایران قطع‌ کردند

دانش‌آموزان پای آمریکا از سیاست ایران قطع‌ کردند

یک فعال سیاسی استان هرمزگان با اشاره به فلسفه نامگذاری روز استکبارستیزی گفت: در روز۱۳ آبان‌ماه سال ۱۳۵۸، پای آمریکا به طور واقعی از صحنه سیاسی کشور ایران قطع شد.

جواد بیژنی فعال سیاسی استان هرمزگان در حاشیه مراسم راهپیمایی ۱۳ آبان در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: یکی از مفاهیم قرآنی، کلید واژه «استکبار» است، این واژه معمولاً به فراعنه و همه قلدرهای تاریخ اطلاق می‌شود. آنجایی که سخن از استکبار به میان می‌آید معمولاً یک نوع برتری‌طلبی و سلطه‌جویی و بهره‌کشی به ذهن متبادر می‌شود.

این فعال سیاسی استان هرمزگان افزود: در تاریخ معاصر ایران و جهان اسلام با واقعیت به نام استعمار مواجه شدیم، غرب پس از انقلاب صنعتی به ماسوای خود رهسپار شد تا نعمت‌ها و توانایی‌های آنها به سود خود برداشت کند. سرزمین‌های شرقی مانند هند، چین و سرزمین‌های اسلامی جز هدف های اصلی استعمار بودند و کشور ما نیز از دوره قاجار با چنین تهدیدی روبرو گشت.

بیژنی ادامه داد: شرح ماجرای استعمار در این مجال نمی‌گنجد. پس از جنگ جهانی دوم استعمار جای خود را به استکبار داد، آمریکایی و شوروی به عنوان مصداق کامل استکبار، جهان را بین خود تقسیم کرده بودند. کشور ما نیز پس از کودتای ۲۸ مرداد به طور کامل زیر یوغ آمریکایی‌ها قرار گرفت و آنها با حضور فیزیکی در دستگاه‌های مختلف به طور دقیقی نقاط ضعف و قوت را شناسایی کرده و با تسلط بر شاه و ارکان حکومت، منافع خود را تأمین کردند.

این فعال سیاسی استان هرمزگان اذعان‌داشت: انقلاب اسلامی حادثه‌ای بود که عامل نفوذ دادن استکبار را حذف کرد اما خود استکبار تا ۹ ماه بعد همچنان در کشور حضور داشت و مشغول فتنه‌انگیزی بود. تا اینکه یک اتفاق باعث کوتاه شدن دست آنان از کشور گردید. ۱۳ آبان‌ماه، دانشجویان پیرو خط امام راحل به اصطلاح سفارت آمریکا یا همان لانه جاسوسی را تسخیر نمودند.

وی در ادامه گفت: این حادثه آن‌چنان اهمیت داشت که رهبری انقلاب آن را انقلاب دوم و انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب اول خواند. چرا که در پیروزی انقلاب اسلامی، عامل استکبار از کشور گریخت و ۱۳ آبان ۱۳۵۸ نیز پای آمریکا به طور واقعی از صحنه سیاسی کشور قطع گردید. این بود که به‌ یاد و خاطره روز مهم ۱۳ آبان در تقویم ما روز ملی استکبارستیزی ثبت گردید.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از