حالت تاریک

امروز : جمعه, 1403/02/14 | 2024/05/03

Logo

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان:

قرارگیری در مسیر بندگی از کارکردهای عقل است

قرارگیری در مسیر بندگی از کارکردهای عقل است

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان گفت: یکی از کاربردهای عقل این است که انسان را در مسیر بندگی، عبودیت و معاد که همان رسیدن به بهشت خدای متعال قرار دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»، اظهار کرد: یکی از کاربردهای عقل این است که انسان را در مسیر بندگی، عبودیت و معاد که همان رسیدن به بهشت خدای متعال قرار دهد.
 
 وی افزود: عقل ناسالم انسان را به سمت شهوات که شامل قدرت‌طلبی، حب جاه و جمال، حب ریاست و حب خوردن و آشامیدن سوق می‌دهد و او را از کمال انسانی دور می‌کند.
 
 نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان با بیان اینکه ملاصدرا برای عقل شش معنا را در نظر گرفته است، ادامه داد: نخست عقل را به معنای غریزه که مشترک افعال و اعمال بین انسان و حیوان است و دوم به معنای عقل عملی که کاربرد آن در علم اخلاق که انسان را به‌سوی تهذیب نفس سوق می‌دهد.
 
 حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی زاده گفت: انسان در عقل عملی باید چهار مرحله را طی کند که اولین گام تجلیه به معنای عمل به اوامر و نواهی خداوند است و دوم تخلیه که همان خانه‌تکانی از رذایل و گناهانی که در وجود انسان که با توبه محقق می‌شود و سوم تحلیه که همان فضیلت معنوی و صفت خوب و نیکو را و چهارم فنا که از خود گذشتن است.
 
 وی ادامه داد: سومین معنای عقل در تعریف ملاصدرا حسن و قبح است که فهم و درکی که عقل به‌تنهایی درک کند؛ مانند اینکه دروغگوی بد و دزدی خوب نیست و امور مربوط به خود درک کند و در مسیر درست ادراکات باشد و رنگ و بوی خدای می‌گیرد و چهارم فتانت به معنای شیطنت در رسیدگی به امور دنیوی است و تدبیر معاشی که برای تعالی معاد باشد و دایره عبودیت گسترش می‌یابد و اگر به سمت معاش که خواست خدا نباشد سوق به‌طرف شیطان پیدا می‌کند.
 
 امام‌جمعه بندرعباس، پنجم عقل نظری که به جزئیات نائل می‌شود و ششم جوهر مجرد، ارتباط با ماده ندارد روح آدمی، فرشتگان، عالم نفس و ارتباط مجرد از خواستگاه خدای است .
 
 حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی زاده عنوان کرد: عقلی تعالی‌بخش که انسان را به عبودیت و توحید می‌کشاند و سطح پایین‌تر هم دارد که تدبیر امور معاش دارد. به سبکی عقل سالمی است .
 
 وی گفت: عقل سیاسی باید مردم خود را به سمت بندگی خدا هدایت کند، حکومت وظیفه دارد در مسیر سعادت انسان‌ها تلاش کند و در نظام جمهوری اسلامی تمام مسئولان باید تلاششان این باشد که علاوه بر سعادت و خوشبختی دنیوی، معنویات مردم را نیز تأمین کنند و تعالی معنوی را برای آنها به ارمغان بیاورد. 
 
 نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان گفت: فلسفه خلقت انبیا همین توان عقل است در روایت داریم خداوند انبیا را مبعوث کرد تا بلوغ عقلی در جامعه نمود پیدا کند و جامعه به خرد و عقل برسد، پیامبران نیز بر اساس بلوغ عقلی مردم به رسالت رسیدند.
 
 حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی زاده تأکید کرد: هر کاری در شبانه‌روز انجام می‌دهیم با قصد قربت باشد در مسیر بندگی خدا می‌شود و اگر به امور مباح رنگ خدایی بزنید، همه اینها در کفه ترازوی عبادت می‌رود و باعث سنگینی می‌شود و بستگی به زیرکی مومن دارد که اگر قطب‌نمای زندگی خود را به سمت خدا تنظیم کرد هر کاری رنگ خدا می‌گیرد .
 
 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از