حالت تاریک

امروز : شنبه, 1403/05/06 | 2024/07/27

Logo

امام جمعه سیریک تأکید کرد:

فاطمیه فرصت ناب برای شناخت اصل بنیادی اسلام

فاطمیه فرصت ناب برای شناخت اصل بنیادی اسلام

امام جمعه شهرستان سیریک ضمن تشریح ابعاد مختلف زندگانی حضرت زهرا (س)، ایام فاطمیه را فرصتی ناب برای شناخت اصل بنیادی اسلام عنوان کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن سالاری در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ با اشاره به اینکه حضرت صدیقه طاهره (س)، اصل ولایت و امامت را عامل انسجام و اقتدار جامعه اسلامی معرفی می‌کنند، اظهار کرد: زهرای مرضیه (س) یک تعهد و رسالت سنگین بر دوش آحاد افراد جامعه می‌گذارد و آن، ضرورت تلاش برای تحقق ولایة الله در جامعه و نفی ولایت طاغوت است.

امام جمعه سیریک افزود: به همین جهت، بعد از شهادت امیرالمؤمنین علی (ع)، تمام تلاش ائمه (ع) برای این بوده كه ولایت را زنده و جامعه اسلامی را احیا كنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سالاری ادامه داد: زهرای اطهر (س) دارای اخلاقی نکو و پسندیده، ملکاتی شریف و طبیعتی نجیب بود، از احساسی والا و فهمی سریع و ذهنی سرشار برخوردار، مروّتی خارج لوصف، فضایلی تحسین برانگیز، و دستی سخاوتمند و بسیار بخشنده داشت.

وی با بیان اینکه زهرای مرضیه (س) در زندگی، فوق‌العاده اهل قناعت و بر این باور بود که حرص و طمع، دل‌ها را جدا و کارها را نابسامان می‌سازد، اذعان داشت: حضرت فاطمه (س)، سخن پدرش، رسول خدا (ص) را همواره به خاطر داشت که فرمود: «فاطمه جان! در مشکلات دنیا شکیبایی کن تا به نعمت‌های جاودان الهی دست یابی».

ویژگی‌ها و کمالات انسانی حضرت زهرا (س)

امام جمعه شهرستان سیریک ضمن تشریح ویژگی‌ها و کمالات انسانی بسیار فراوان حضرت زهرا (س) گفت: یکی از ویژگی‌های آن حضرت، دانش و معرفت بالای ایشان است و بهترین دلیل بر علم و دانش و معرفت حضرت فاطمه (س)، خطبه‌هایی بود که بعد از رحلت پدر بزرگوارش در جمع صحابه و در مسجد النبی و در خانه خود ایراد کردند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سالاری بیان داشت: حضرت فاطمه (س) افضل از همه بانوان جهان که از مقام عصمت کبری برخوردار بود و از هر حیث نسبت به بانوان جهان برتری و الگوی زنان بعد از خود است. بدون شک در بین زنان و بانوان دین اسلام، حضرت زهرا ( س) سرآمد و از محبوب‌ترین چهره‌های مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و علمی زمان خویش بودند.

کارشناس دینی استان هرمزگان تأکید کرد: مهم‌ترین چیزی كه در زندگی ائمه اطهار (ع) به‌طور شایسته مورد توجه قرار نگرفته، عنصر مبارزه حادّ سیاسی است. این مبارزه، بزرگترین هدفش، تشكیل نظام اسلامی و تأسیس حكومتی بر پایه امامت بود. این تلاش ائمه (ع) به قدری منسجم و هماهنگ بوده است كه می‌توان یازده امام معصوم را، یك انسان ۲۵۰ ساله قلمداد نمود.

 وی اضافه کرد: جامعه دارای ولایت، تمام استعدادهای انسانی را رشد می‌دهد و برای كمال و تعالی انسان همه‌چیزهای خدادادی را بارور می‌كند؛ انسانیت‌ها را تقویت می‌كند و انسان‌ها را به تكامل می‌رساند. برای ولایت یك جامعه تلاش كردن، راهش این است كه تلاش كنیم برای قدرت دادن به ولی اسلام. در این جامعه، ولی، جامعه را از لحاظ مشی عمومی، در راه خدا و دارای ذكر خدا می‌كند. از لحاظ ثروت، تقسیم عادلانه ثروت به‌وجود می‌آورد. سعی می‌كند نیكی‌ها را اشاعه بدهد، سعی می‌كند بدی‌ها را محو و ریشه سوز كند.

امام جمعه شهرستان سیریک تشریح کرد: جامعه‌ای كه ولایت ندارد، استعدادها یا خنثی می‌شود، یا به هدر می‌رود و نابود می‌شود یا بدتر، به زیان انسان به كار می‌افتد. همان پیش‌بینی‌هایی كه فاطمه زهرا (س) كرد و مردم مسلمان غافلِ آن‌روز نتوانستند بفهمند و گوش نكردند. همان‌ها تمام انجام گرفت، همان تیغی كه اصالت‌ها و فضیلت‌ها را می‌كشت، همان دستی كه انسان‌ها و انسانیت را خفه می‌كرد؛ همه این‌ها را فاطمه زهرا (س) گفته بود، امروز هم صدای صدیقه طاهره (س) هنوز به گوش می‌رسد.

حضرت فاطمه زهرا مدافع ولایت بود

سالاری، یکی از فضائل حضرت زهرا (س) را دفاع از ولایت ذکر کرد و در این‌باره گفت: حضرت فاطمه (س) در دفاع از ولایت و امامت آنچنان عمل نمود که می توان ایشان را اولین و بهترین الگوی مدافع حریم ولایت محسوب نمود. حضرت زهرا (س) در این راه، جسم شریفشان مجروح گردید و فدک که جزء دارایی‌های ایشان بود غصب شد.

امام جمعه شهرستان سیریک ادامه داد: این بانوی بزرگوار برای دفاع از ولی زمان خود لحظه‌ای آرام نگرفت و در این مسیر از آبروی خود مایه گذاشت. آن حضرت به مدت ۴۰ شب سوار بر مرکب می‌شد و همراه با علی (ع) و حسنین به درب خانه انصار و مهاجرین می‌رفت و جریان غدیر را به آنان یادآوری می‌کرد و از آنان دعوت می‌کرد تا به یاری خلیفه مسلمانان امیرالمومنین علی (ع) بشتابند. یکی از صحابی که حضرت به درب منزل ایشان رفت، معاذ بن جبل است. معاذ بعد از سخنان حضرت زهرا (س) با وی از یاری علی (ع) خودداری می‌کند که مغضوب حضرت زهرا (س) قرار می‌گیرد.

حضرت زهرا منشأ و منبع محبت در خانه

حجت‌الاسلام والمسلمین سالاری اذعان‌داشت: ایام فاطمیه برای شیعیان، حامل پیام‌های مهمی است که می‌توان به عشق و ارادت به اهل بیت (ع)، در ایام فاطمیه اشاره کرد، ما دعوت شده‌ایم تا عشق و ارادت خود را به اهل بیت (ع) بیان کنیم.

وی در ادامه افزود: اهل بیت (ع) نمونه‌ای از عدالت، استقامت و صبر بودند و از آن‌ها الگو بگیریم حضرت فاطمه (س) در زندگی خود با تحمل و صبر بی‌نظیری روبرو شدند. این ایام برای ما فرصتی است تا تحمل و صبر را در مواجهه با مشکلات و آزمایش‌ها به عنوان یک ارزش بزرگ آموزش دهیم.

امام جمعه شهرستان سیریک ابراز داشت: حضرت زهرا (س) در خانه منشأ و منبع محبت بودند این واقعیت در حدیث شریف کساء به وضوح قابل مشاهده است که هر کدام از پنج تن آل عبا که می‌خواهند بر کسا وارد شوند اول نزد حضرت زهرا (س) می‌روند اذن می‌گیرند و بعد بر کسا وارد می‌شوند در این حدیث شریف آمده است که خداوند متعال عالم را به وسیله نور و محبت اهل بیت آفریده است.

سالاری با تاکید بر اینکه هر مکتب مذهبی، سبک زندگی برای بشریت عرضه می کند و مدعی است، اذعان کرد: اسلام یکی از بنیان‌های سازنده سبک زندگی انسان است.

وی همچنین گفت: در برخی از آیات قرآن سبک زندگی مورد تأیید اسلام نیز بیان شده است تا انسان‌ها بدانند سبک زندگی مطلوب اسلامی چیست و ویژگی‌ها و آثار آن چیست و رسیدن به آن، ممکن است. 

حضرت زهرا (س) سبک زندگی اسلامی را پیاده‌سازی کردند

 امام جمعه شهرستان سیریک بیان کرد: حضرت زهرا (س) با نقش کلیدی خود در خانواده توانست سبک زندگی اسلامی واقعی را در اهل بیت (ع) پیاده سازد و فرزندانی را تربیت کند که هر کدام به نوبه خود، نجات‌دهنده بشر باشند و چراغ راه شیعیان و محبان اهل بیت (ع) باشند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سالاری با اشاره به جایگاه صدیقه طاهره (س) تصریح کرد: منزلت و جایگاه آن حضرت به‌گونه‌ای است که پیامبر (ص) در برخی از روایات تأکید ویژه‌ای نسبت به ایشان داشت و از او با عنوان زهره تعبیر می‌کند: «فَقَالَ هَؤُلَاءِ وَ فَاطِمَهُ وَ هِیَ الزُّهَرَهُ عِتْرَتِی وَ أَهْلُ بَیْتِی هُمْ مَعَ الْقُرْآنِ لَا یَفْتَرِقَانِ حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْض»‏. 

وی ابراز داشت: حضرت زهرا (س) پرورش‌یافته دامن رسول گرامی اسلام و همواره در کنار مرکزیت و محوریت ولایت بوده است، حضرت زهرا (س) شخصیت بی‌نظیری است که تاریخ گواهی می‌دهد سجایا و فضیلت‌های آن حضرت دارای ابعاد قرآنی، اسلامی و انسانی بوده که از بین آنها می‌توان خصلت شایسته حفظ حجاب و عفاف را می‌توان به شکل بارز مطرح کرد.

کارشناس مذهبی استان هرمزگان اضافه کرد: زنان جامعه اسلامی ما امروز بیش از هر زمان دیگر به چنین مجموعه خصایل و شایستگی‌های رفتاری به عنوان الگو و سیره شایسته نیازمند هستند چرا که امروز نیز عده‌ای سعی می‌کنند تا بر خط درست الگوی آراستگی و پیراستگی اسلامی و ارزشی ضربه وارد کنند.

ضرورت بازشناسی شخصیت آسمانی حضرت فاطمه (س)

امام جمعه شهرستان سیریک با تأکید بر ضرورت بازشناسی شخصیت آسمانی حضرت زهرا (س) گفت: در این مسیر باید عارفانه و با بصیرت این سیره و سلوک را مورد توجه قرار داده و از آن تبعیت کنیم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سالاری همچنین گفت: حضرت زهرای مرضیه (س) در تنگناهای اقتصادی کنار حضرت علی (ع) بودند و در مشکلات و گرفتاری‌ها صبوری می‌کردند، لذا در شرایط کنونی، زنان جامعه اسلامی می‌بایست این ویژگی حضرت فاطمه (س)، را سرلوحه زندگی قرار دهند.

نحوه شهادت حضرت زهرا (س)

در زمان یورش حاکمان غاصب به خانه حضرت علی (ع)، حضرت زهرا( س) به گونه‌ای بین درب و دیوار آسیب دیدند که علاوه بر آسیب‌های سخت و زیاد، جنین ایشان نیز سقط شد و تازیانه‌های بیشماری بر جان و روح آن حضرت نشست.

زمانی که حضرت زهرا( س) در بستر بیماری بود، روزی حضرت علی (ع) را نزد خویش فراخواند تا نزد همسر خود وصیت کند. به همین جهت به امام علی (ع) وصیت کرد تا بعد از وفاتش، فاطمه( س) را شبانه غسل دهد و شبانه کفن نماید و شبانه دفن کند و هیچ‌کس از افردی که در حق او ستم روا داشته اند، در مراسم تشییع جنازه و نماز خواندن بر جنازه او حاضر نباشند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از