خبر های امروز : 3
فرهنگی | - شماره خبر : 5365
1403-07-23 09:11 https://hormoz.ir/short/VljD5
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان:
صنایع و شهرداری‌ها به پشتیبانی بخش نرم‌افزاری مساجد بیایند
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: با توجه اهمیت کار فرهنگی با محوریت مسجد و همچنین محدودیت‌های اعتباری کانون‌ها، صنایع، شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان باید به پشتیبانی بخش نرم‌افزاری مساجد بیایند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمز، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده در دیدار سرپرست و کارکنان ستاد هماهنگی و رابطین کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان که به مناسبت ۱۹ مهر سالروز بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر تقویت کانون های فرهنگی هنری مساجد برگزار شد، گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد مرکز ثقل فعالیت های فرهنگی در هر منطقه می‌باشند. 

وی با بیان اینکه هرچه کانون های فرهنگی هنری زنده تر، پویاتر و بالنده ترباشند به همان میزان نیز موفقیت مساجد بیشتر خواهد شد، افزود: کانون های فرهنگی هنری یکی از مهمترین بازوهای اصلی تحرک مساجد محسوب می شوند که می توانند یه عنوان پشتیبان و همراهی کننده امام جماعت مسجد فعالیت های اثربخشی به مردم محله و منطقه ارائه کنند. 

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان بیان کرد: به صورت جدی به تقویت کانون های فرهنگی هنری مساجد اعتقاد دارم چراکه در صورت موفقیت این کانون ها، انتظارات مدنظر از مساجد برآورده خواهد شد. 

عبادی‌زاده ادامه یکی از راه های تقویت کانون های فرهنگی هنری مساجد را منابع مالی ذکر کرد و با اشاره به محدودیت منابع مالی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد، گفت: صنایع و شهرداری ها و دهیاری های استان باید به پشتیبانی بخش نرم افزاری مساجد بیایند. 

وی با ذکر این نکته که انگیزه لازم در همه صنایع برای حمایت و پشتیبانی از کانون های فرهنگی هنری مساجد وجود دارد، ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال بتوانیم حمایت صنایع را در زمینه تقویت کانون ها جلب کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان تاکید کرد: سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری نیز باید برنامه های فرهنگی هنری خود را با محوریت کانون های فرهنگی هنری مساجد شهر برگزار کند. 

وی با اذعان به اینکه به بچه های مسجدی اعتقاد دارم، گفت: اگر قرار است کاری در حوزه فرهنگ انجام شود باید با محوریت مساجد باشند از این رو ضرورت دارد که کانون های فرهنگی هنری مساجد دایره مخاطبان خود را گسترش دهند و کانون تنها به بچه های متدین محدود نباشد و کسانی را که شاید کمی با شما متفاوت باشند را با ابزار جذاب هنری بویژه تئاتر و سرود و برنامه های اردویی جذب مسجد کنید.

امام جمعه بندرعباس بر ضرورت راه اندازی و تقویت کتابخانه های عمومی در سطح مساجد شاخص محلات شهری تاکید کرد و افزود: کانون های فرهنگی هنری باید برای پاسخگویی به نیاز اقشار مختلف برنامه های متنوعی نظیر کارگاه های آموزشی، دوره های مهارت آموزی، برگزاری جشنواره های مختلف، برنامه های اردویی درون و برون استانی داشته باشند.

عبادی‌زاده در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تدوین طرح جدید ساماندهی مساجد در هرمزگان، بیان کرد: مسجد شأنی از شئون حاکمیت اسلامی و ولی امر مسلمین است و از این رو نباید آن را یک مجموعه دولتی دانست و بر این اساس آن را مدیریت کرد. 

وی با بیان اینکه مدیریت و راهبری مساجد در شأن ولی امر است، گفت: مدیریت مسجد با شرایط خاصی به شبکه امامت متصل می‌شود و هر قانونی که در زمینه مسجد تدوین می‌شود، باید در مسیر امامت و ولایت باشد.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با بیان این‌که مساجد با دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی متعددی در پیشبرد اهداف خود همکاری دارند، گفت: دستگاه‌ها و نهادهایی مانند اداره کل اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاد هماهنگی کانون‌ فرهنگی هنری مساجد، بسیج و حوزه‌های علمیه به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم در اجرای برنامه‌های مسجد در ارتباط هستند که در طرح جدید ساماندهی مساجد، این تعامل به‌گونه‌ای دیگر میان این دستگاه‌ها برقرار خواهد بود.

عبادی‌زاده با بیان این‌که امام مسجد محور تمام فعالیت‌هاست و مسؤلیت اصلی در حوزه مساجد برعهده امام است، گفت: براساس طرح جدید، تمام ارکان دیگر باید برای اجرای برنامه‌ها با امام مسجد هماهنگ باشند و حتی هیأت امنا نیز با تأیید و معرفی امام مسجد و پس از طرح در جلسات مربوط تعیین خواهد شد.

وی یادآور شد: ائمه جماعات پیش از این، تنها خود را پیش‌نماز برای اقامه نماز می‌دانستند که با اجرای طرح جدید، امام جماعت باید به‌عنوان رهبر و محور فعالیت‌های مسجد فعالیت کند.

امام جمعه بندرعباس افزود: بر این اساس، هیأت‌ امنا به معرفی امام مسجد و مدیر کانون فرهنگی هنری تعیین خواهد شد و امام مسجد به‌عنوان رئیس هیأت امنا فعالیت می‌کند و باید به کمک هیأت امنا، مسجد را مدیریت و راهبری کند. 

وی با بیان اینکه کانون های فرهنگی هنری یکی از مهمترین پشتوانه های طرح جدید ساماندهی مساجد محسوب می شوند، گفت: بهترین شبکه ای که می تواند به عنوان بازوی امام جماعت و پشتوانه نرم افزاری مسجد عمل کند، مجموعه کانون های فرهنگی هنری مساجد است.

عبادی‌زاده در خاتمه به گزارش عملکرد ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد اشاره و عنوان کرد: انعقاد تفاهم نامه های مهارت آموزی و آموزش صنایع دستی در راستای کمک به ایجاد اشتغال بچه های مسجدی که می تواند در جذب نوجوانان و جوانان به مساجد موثر واقع شود از کارهای ماندگار است.

وی افزود: ترغیب کانون های فرهنگی هنری مساجد روستایی به برنامه ریزی و توسعه فرهنگ گردشگری از طریق راه اندازی بوم گردی در مناطق جذاب روستایی یکی دیگر از برنامه های اثرگذار و فرصت خوبی برای رونق مناطق روستایی است.

گفتنی است؛ تعدادی از مدیران و رابطین کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان به ارائه گزارشی از فعالیت ها و برنامه های ابتکاری کانون ها و همچنین موانع و مشکلات فراروی فعالیت های فرهنگی در مساجد پرداختند.

منبع: روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان

انتهای خبر/

نظرات