حالت تاریک

امروز : یکشنبه, 1403/06/11 | 2024/09/01

Logo

رئیس شورای نگهبان هرمزگان:

شواری نگهبان تضمین کننده مردم‌سالاری انقلاب است

شواری نگهبان تضمین کننده مردم‌سالاری انقلاب است

رئیس شورای نگهبان هرمزگان گفت: از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عملکرد شورای نگهبان، پاسداری از جمهوریت و اسلامیت نظام است که مردم‌سالاری را تضمین می‌کند.

 عبدالله صادقی در گفتگو با خبرنگار حوزه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»، به مناسبت سالروز تأسیس شورای نگهبان به فرمان حضرت امام خمینی (ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در سال ۵۹، اظهار کرد: ابتدای تشکیل این نهاد انقلابی با ۶ فقیه بوده است که به فرمان حضرت امام (ره) انتخاب شدند و به سبب اتفاقاتی که در اولین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری رقم خورد و بنی‌صدر بعد از یکسان از ایران متواری شد.

 وی افزود: باگذشت زمان شورای نگهبان در چارچوب ۶ فقیه و ۶ حقوق‌دان به کار خود ادامه داد که حقوق‌دانان از طرف قوه قضاییه به مجلس شورای اسلامی معرفی و نمایندگان مجلس رأی اعتماد می‌گیرند و هر چند یکبار باید تغییر یابند و از طرفی فقیهان نیز از طرف رهبر جامعه معرفی می‌شود.

 شورای نگهبان تضمین‌کننده مردم‌سالاری انقلاب است

 رئیس شورای نگهبان هرمزگان بیان کرد: از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عملکرد شورای نگهبان، پاسداری از جمهوریت و اسلامیت نظام است که مردم‌سالاری را تضمین می‌کند و در طول ۴۵ سال انقلاب شورای نگهبان هر دو این وظیفه را به نحو مطلوب انجام داده که انقلاب از مسیر و ریل واقعی خود خارج نشود.

 صادقی ادامه داد: از اوایل انقلاب دولت‌های مختلفی با سلایق و تفکرات روی کار آمدن که راهبردهای برای پیشبرد مسیر انقلاب داشتند که برخی از آنها به دنبال دست‌به‌دامن شدن به غرب و به‌ویژه آمریکا بودند و برخی از دولت‌ها با نگاه به داخل اهداف خود را دنبال می‌کردند، اما کشور به مسیر خود ادامه داد.

 وی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در خصوص اینکه انقلاب در ریل خود در حرکت است فرموده‌اند: «و ما به قله نزدیک و پیش می‌رویم» یک امری طبیعی است و تا جایی که امید است ایران زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی در رسیدن به ظهور باشد.

 رئیس شورای نگهبان هرمزگان گفت: برخی از دولت‌ها آمدند و یک مقداری کم‌کاری کردند و بعضی دیگر با کار جهادی جبران کاستی‌ها و کوتاهی را انجام دادند که مسیر پیشرفت و توسعه در ایران اسلامی متوقف نشود.

 صادقی ادامه داد: یکی از دلایلی که این پیشرفت‌ها و توسعه ادامه دارد و هر دولتی بیاید و تصمیم نظام خدشه‌ای وارد نمی‌شود نظارت و تأیید نهایی شورای نگهبان بر لوایح و طرح‌های دولت و مجلس شورای اسلامی است که همه اینها باید به تأیید نهایی این نهاد برسد؛ مانند طرح عفاف و حجاب که مجلس آن را کلید زد و منتظر تأیید نهایی شورای نگهبان هستند.

 وی همچنین ابراز کرد: برخی از طرح‌های که در مجلس در ادوار گذشته به تصویب رسیده است که با اصول کلی نظام جمهوری مغایرت داشته؛ ولی شورای نگهبان آنها را تأیید نکرده است و گاهی باعث آسیب‌های شده اما مسیر اصلی انقلاب حفظ شده است.

 رئیس هیئت نظارت هرمزگان اضافه کرد: دیگر وظایف بر عهده شورای نگهبان تفسیر قانون اساسی و بازنگری در قانون اساسی است و روند برگزاری و نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی از ابتدا تا تأیید نهایی آن است.

 صادقی اظهار کرد: در انتخاباتی که گذشت بیش از ۱۰ درصد افزایش مشارکت مردمی را شاهد بودیم که در انتخابات قبلی مشارکت کم‌تر بوده است و شورای نگهبان با تأیید افراد صالح به مردم و انتخاب مردم بر اساس معیارها در این رقابت شرکت کردند.

 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از