خبر های امروز : 2
اجتماعی | - شماره خبر : 5392
1403-07-25 15:10 https://hormoz.ir/short/NE9RX
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس:
زن شرقی باید الگو در جهان باشد
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس گفت: باید جامعه بانوان ما در راستای الگو قرار دادن زن شرقی در جامعه باشند.

سیما راهگشا در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی«هرمز» اظهار داشت: مقام معظم هبری در یک کنگره ای در سال ۹۱، بیانیه‌ای را صادر فرمودند که در آن بیانیه به‌عنوان جدید «الگوی سوم زن» اشاره کردند و در تشریح این عنوان فرمودند: یک زن وجود دارد که غالبا شرقی است و در تاریخ سازی بی نقش است، آن زن صرفا خانه نشین است و حتی در خانه و زندگی خودش نیز نقشی ندارد. بدین معنا که نقش آفرینی اصلی را مرد ایفا می‌کند و آن زمان، زن در شرق، تنها ابزاری برای پیشبرد کارهای مرد بوده است، زن باید می‌بوده به عنوان یک موجود تا برای مرد، فرزند به دنیا بیاورد، خانه و زندگی مرتب کند، برای شوهر و بچه هایش غذا بپزد و کارهای خانه را ردیف کند و هیچ‌گونه نقشی ندارد، تصمیم گیر و تصمیم‌ساز و موثر نیست هرچه مرد تصمیم می‌گیرد زن باید تابع آن تصمیم باشد و این مرد است که زن ، بچه ها و زندگی خودش را به گونه‌ای مدیریت می‌کند که به هیچ کدام از این افراد خانواده، هیچ نقشی نمی‌دهد و آنان را در پیشبرد زندگی موثر نمی‌داند، این همان مردسالاری است که مورد نفی ما قرار گرفته است. در این خانواده، نحوه رفتار با زن، رفتار ابرازی از نوع شرقی است.

وی افزود: زن در چنین خانواده ای نه برای خود و نه خانواده خود، جامعه و دیگران هیچ تاثیر پذیری ندارد و خیلی رفتارهای محدودی دارد انگار نه انگار که او یک انسان است و دارای استعدادهایی است که باید بروز دهد. در حالی که این زن می‌تواند صاحبنظر و دارای دیدگاه ، تاریخ ساز تاثیرگذار باشد اما در تاریخ گذشته، هیچ نقشی برای زن درنظر گرفته نشده و حتی حق مالکیت هم نداشته است و دقیقا ابزاری بوده که باید صد درصد به هر شکل ممکن (هم استفاده جنسی برای مرد و هم استفاده در امور شخصی) مورد استفاده قرار می گرفته است و مقام معظم رهبری، این مدل زن را الگوی زن شرقی معرفی می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب، یک الگوی دیگری به نام زن غربی معرفی می‌کنند و چنین می‌فرمایند: امروز نیز زن غربی را می‌بینیم که حضور در اجتماع، تاثیرگذاری وی و خروج از عزلت خانه همه و همه ظاهری است اما باز هم مردان برای آنان تصمیم می‌گیرند که چه کارهایی انجام دهد و چگونه نقشی را ایفا کند، این دسته از زنان به شکل دیگری، نقش جنسی خود را در جامعه ایفا می‌کند، آن زمان اگر نقش جنسی را فقط برای همسرش ایفا می‌کرد ولی امروز این نقش را برای همه ایفا می‌کند در واقع خودش را در معرض دید و نگاه زیادی قرار داده است، آمار تجاوز جنسی به زنان در غرب بیداد می‌کند و این بدلیل ازدست دادن عفت و نجابتی است که هر زنی باید حفظ کند، چرا که فطرت زن، عفت پذیر است.

راهگشای گفت: روایتی از حضرت محمد (ص) بیان شده که فرموده‌اند عفت را ده شاخه کرده اند که ۹ شاخه از آن زن است، یعنی ۹ برابر عفت زنان بیشتر از مردان است اما باید دید که چه اتفاقی افتاده که زنان خود را در معرض دید همگان قرار داده و این‌گونه مورد استفاده جنسی قرار می‌گیرد؟!. وقتی چنین نقشی به زن داده شد زن از خانواده هم گریزان می‌شود و خانواده پذیر هم نخواهد بود و نمی‌تواند نقش تربیتی خود را در خانه و خانواده ایفا کند. چرا که چنین زنی با ابراز جنسی است یا ابزار اقتصادی. البته منظورم این نیست که زنان در غرب، همه مثل هم هستند، خانواده هایی در غرب شکل گرفته و زنانی که نقش مادری و همسری و حتی اجتماعی خود را به خوبی ایفا می‌کنند اما وقتی غالب را نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که نقش زن در غرب رنگ باخته و زن به ابزاری تبدیل شده است و آن نقشی که در جامعه باید ایفا کند که مهمترین آن نقش، حفظ نهاد خانواده و تعلیم و تربیت در این نهاد است را از دست داده و این زن غربی بر خلاف زن شرقی که موجودی خانه نشین است، به یک موجود خانواده گریز تبدیل شده است. 

وی ادامه داد: بنابراین مقام معظم رهبری می‌فرمایند که الگوی صحیح برای زن، «الگوی سوم نه شرقی نه غربی است»، الگویی که در واقع خانواده گراست و در عین حال در اجتماع حضور دارد، یعنی نه خانواده را کنار گذاشته و نه اجتماع را. و نقش خود را در هر دو به خوبی ایفا می‌کند و این الگو را باید معرفی کنیم، الگویی که خانواده را حفظ می‌کند و برای این نهاد اهمیت قائل است و تشکیل بنیان خانواده را مهم می‌داند بر خلاف تصوری که امروزه برای جامعه زنان وجود دارد مبنی بر اینکه در صورت تشکیل خانواده، از موفقیت های اجتماعی عفب می‌مانیم، این تصور باید تغییر یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس اذعان داشت: جوانان جامعه اسلامی می‌توانند به موقع ازدواج کنند، همچنین به موقع، فرزندآوری داشته باشند و فراموش نکنند که فرزند باید در دامان مادر تربیت شود و رشد کند و با توجه امکانات خانواده، نقش اجتماعی خود را انتخاب کند.

بدین معنا که اولویت را به خانواده بدهد و در عین حال که به نهاد خانواده اهمیت می‌دهد فرصت‌هایی برای ادامه تحصیل، انجام کارهای اقتصادی یا اجتماعی در خارج از منزل ایجاد می‌شود.

راهگشای بیان کرد: زن از یک استعداد مدیریتی خاصی برخوردار است، فکر می‌کنم زنان به نسبت مردان ، قدرت مدیریتی خاصی در خصوص مدیریت خانواده و خارج از آن دارند و بهتر می‌توانند این دو نقش را ایفا کنند، اغلب مردان تنها نقش بیرون از خانه را ایفا می‌کنند و در منزل هیچ نقشی را برای خود قائل نیستند اما زنان پس از انجام کارهای بیرون از خانه ، در منزل نیز به امور خانه داری و رسیدگی به فرزند می‌پردازد و این بیانگر نقش مدیریتی قوی زنان در این زمینه‌ها است. 

وی اضافه کرد: زنان می‌توانند از استعدادهایشان بهره ببرند و نقش خود را در خانواده ایفا کنند البته اولویت را به نهاد خانواده بدهند در کنار آن می‌تواند تحصیل کند، شغل و درآمد داشته باشد چه بسا بانوانی که شغل شان را به درون منزل منتقل کرده و کارهای اقتصادی انجام می‌دهند و باری را از دوش خانواده برمی‌دارند و اقتصاد خانواده را تقویت می‌کنند از طرفی دیگر نقش خانوادگی و خانه داری خودشان را به خوبی انجام می‌دهند البته نمی‌توان برای تمامی زنان یک نسخه واحد پیچید چراکه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بانوان با یکدیگر متفاوت است و هرکس بنابر ظرفیت و قابلیت موجود می‌تواند خود را مدیریت کند که هم به خانواده رسیدگی کند و هم با ورود به اجتماع، تاثیر خود را در جامعه بگذارد و این الگویی است که دین مبین اسلام برای زن ترسیم کرده است که از نقش خانوادگی و اجتماعی خود عقب نماند.

انتهای خبر/

نظرات