حالت تاریک

امروز : یکشنبه, 1403/06/11 | 2024/09/01

Logo

نماینده ولی‌فقیه هرمزگان:

زبان منشأ روابط ناسالم در جامعه است

زبان منشأ روابط ناسالم در جامعه است

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان گفت : گناهان زبان بیشترین نقش در ارتباط روابط را ناسالم را ایفا می‌کند و باعث منشأ روابط ناسالم می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی‌زاده در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»، دررابطه‌با آسیب‌شناسی روابط ناسالم در جامعه اظهار کرد: بیشترین مشکل برای انسان‌ها در ناحیه روابط از ارتباط کلامی به وجود می‌آید و اثرات منفی را در زندگی انسان به وجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه چرا اسلام به مسئله گفتار و کنترل زبان توجه دارد این خود از اهمیت به این موضوع است، افزود: چرا که بیشترین گناهان انسان مربوط به زبان است و شما گناهان از ناحیه چشم یا دست کمتر است.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان گفت: یکی از نویسندگان به پژوهشی در مورد گناهان زبان پرداخته و بیش از ۷۰ گناه برای زبان ذکر کرده است و این کلام و گفتار در مسئله اجتماعی نقش‌آفرین است.

عبادی‌زاده ادامه داد: در اسلام به «چه بگویم»، «چه نگویم» و با «چه لحنی» و «چگونه بگویم» اشاره دارد و حتی در نوع کلام برای بانوان نیز نسخه دارد و خداوند به زنان توصیه می‌کند در مقابل مردان بیماردل‌نازک حرف نزنید و راه را برای روابط ناسالم به وجود نیاورد.

وی با استفاده از چند روایت از امیر المومنین علیه‌السلام اظهار کرد: این امام همام فرمود: زبان رهایش کنید طغیان و سرکشی می‌کند و انسان را به گرفتاری مبتلا می‌کند و آدمی باید مواظب باشد هر سخنی را از زبان خود جاری نکند و قبل از گفتن باید از قلب خود تعبیر به عقل است جاری سازد و بعد بیان کند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی هرمزگان گفت: تفاوت مؤمن و کافر در همین است که انسان مؤمن قبل از گفتن، سخنش را از دالان عقل عبور می‌دهد و به عواقب آن می‌اندیشد و انسان منافق اول حرف خود را بر زبان جاری می‌کند و بعد به آن فکر می‌کند.

عبادی‌زاده عنوان کرد: ما دایه‌دار اسلام ناب محمدی هستیم و باید برای سخن گفتن به نفع و ضرر آن به مردم توجه داشته باشیم« لایدری ماذا له و ماذا علیه » یعنی نمی‌داند کدام حرف به نفعش یا ضرر دارد. 

وی با بیان اینکه انسان در روابط انسانی نیز دستور به حفظ آبروی مومن می‌دهد و اگر انسان رعایت نکند. معضلی برای طرف مقابل باشد.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان گفت: امیر المومنین علیه‌السلام می فرماید زبان مثل درنده است اگر رهایش کردی این درنده به او آسیب می‌زند.

انتهای خبر/ 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از