حالت تاریک

امروز : شنبه, 1403/02/08 | 2024/04/27

Logo

دوچرخه‌سواری ایران در سال ۱۴۰۲؛

تاریخ‌سازی یک دختر تا ستاره‌ای که ناپدید شد

تاریخ‌سازی یک دختر تا ستاره‌ای که ناپدید شد

دوچرخه‌سواری ایران در سالی که گذشت بیشتر درگیر اتفاقات تلخ بود. مهمترین موفقیت این رشته را دختر ملی‌پوش کوهستان رقم زد که با یک مدال تاریخی توانست دوچرخه‌سواری را از ناکامی نجات دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هرمز» به نقل از ایسنا، روزهای تلخ دوچرخه سواری در سال ۱۴۰۲ بیشتر از موفقیت‌های آن بود. این رشته تنها دو موفقیت بزرگ داشت اولی مدال تاریخی فرانک پرتوآذر در بازی‌های آسیایی هانگژو بود و دومی یک سهمیه المپیک بود که در بخش جاده به دست آمد.

از اتفاقات تلخ این رشته می‌توان به ناکامی در مسابقات جاده قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ و قهرمانی پیست آسیا ۲۰۲۴ و سفر بدون بازگشت ستاره دوچرخه‌سواری ایران به قهرمانی جهان اشاره کرد.

در ادامه مهمترین اتفاقات دوچرخه سواری در سال ۱۴۰۲ را بررسی می‌کنیم:

خرداد پرماجرا

 ماجرای ابطال انتخابات در دیوان عدالت اداری

رسول اسدی (هاشم کندی) بهمن ۱۴۰۱ به مدت چهار سال ریاست فدراسیون را برعهده گرفت. در خرداد مشخص شد یکی از کاندیداها به دیوان عدالت اداری شکایت کرده و رای اولیه بر این بود که رییس فدراسیون باید از ریاست کنار برود. سپس با پیگیری وزارت ورزش، این رای لغو و قرار شد وزارت ورزش از این انتخابات دفاع کند.در نهایت هم خبر جدیدی از این شکایت اعلام نشد.

 گنج‌خانلو ایران را صاحب طلا کرد

مسابقات دوچرخه‌سواری پیست قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ در مالزی برگزار شد. تیم ایران تنها دو مدال به دست آورد.

محمد گنج خانلو در ماده اسکرچ بزرگسالان مدال طلا گرفت و پوریا یعقوبی هم در اسکرچ جوانان به مدال نقره رسید.

 ناکامی دوچرخه‌سواری جاده ایران در آسیا

تیم دوچرخه سواری جاده ایران در مسابقات جاده قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ تایلن در رده‌های جوانان، بزرگسالان و زیر ۲۳ سال مردان و زنان شرکت کرد اما مدال نگرفت.

البته این مسابقات اگر برای ایران مدال نداشت، به جای آن حاشیه داشت. در رقابت تایم تریل تیمی، لباس آیدین علیاری یکی از رکابزنان مرد ایران با بقیه نفرات هم شکل نبوده است از این رو ایران ۲۵۰ فرانک سوییس جریمه شده است.

در رقابت تایم تریل انفرادی مردان هم حسین عسگری چند دقیقه دیر در خط شروع مسابقه قرار گرفت ودر نهایت هم شانزدهم شد.

مرداد، سفر بدون بازگشت گنج‌خانلو

در مسابقات دوچرخه سواری قهرمانی جهان که به میزبانی اسکاتلند برگزار شد محمد گنج‌خانلو و فرانک پرتو آذر نمایندگان ایران بودند. ویزای گنج خانلو دقیقه ۹۰ صادر شد و او حتی مسابقات پیست و استقامت جاده را از دست داد و تنها در یک ماده تایم تریل انفرادی شرکت کرد. گنج‌خانلو پس از پایان رقابتش، هتل تیم ملی را ترک کرد و دیگر به ایران بازنگشت

به این ترتیب دوچرخه سواری ایران یکی از اصلی‌ترین ستاره‌های حال حاضر خود را از دست داد. گنج‌خانلو در حالی به ایران بازنگشت که قرار بود در بازی‌های آسیایی هانگژو شرکت کند.

محمد گنج خانلو در ماده تایم تریل انفرادی در رده ۶۶ قرار گرفت.

فرانک پرتوآذر دیگر نماینده ایران در ماده کراس‌کانتری کوهستان به رقابت پرداخت. او در رقابت با ۶۴ رکابزن در رده پنجاه‌وششم جهان قرار گرفت.

مهر، فرانک در هانگژو گل کاشت

دوچرخه‌سواری ایران در بازی‌های آسیایی تنها دو نماینده مرد و زن داشت که حاصل آن یک مدال برنز تاریخی بود.

فرانک پرتوآذر ملی‌پوش کوهستان ایران در ماده کراس کانتری زنان سوم شد. او توانست تاریخ سازی کند و اولین مدال دوچرخه‌سواری زنان ایران در تاریخ بازی‌های آسیایی را به دست آورد.

علی لبیب دیگر نماینده ایران، ابتدا قرار بود به محمد گنج‌خانلو کمک کند اما وقتی گنج‌خانلو ناپدید شد، اعزام لبیب هم به اما و اگر کشیده شد و در نهایت توانست مسافر هانگژو شود. این رکابزن تا آستانه مدال پیش رفت و با دو مقام چهارمی به کار خود پایان داد.

رکابزن ۲۱ساله ایران در رقابت دوچرخه‌سواری جاده بازی‌های آسیایی هانگژو چهارم شد. در ماده اومنیوم پیست هم توانست در رده چهارم قرار بگیرد.

اسفند، ناکامی در قهرمانی پیست آسیا

تیم دوچرخه سواری ایران با هشت رکابزن در دو رده سنی بزرگسالان و جوانان و در دو بخش مردان و زنان به رقابت پرداخت اما موفق به گرفتن حتی یک مدال هم نشد تا یک ناکامی دیگر برای ایران ثبت شود.

اسفند، پایان سال با یک حادثه تلخ

آریانا ولی‌نژاد دختر دوچرخه‌سوار ایران به دلیل نشت گاز از بخاری و انفجار منزل دچار سوختگی ۷۰ درصد شد و یک هفته هم در بیمارستان اصفهان تحت مداوا بود اما ۱۶ اسفند دارفانی را وداع گفت.

وی به عنوان نماینده دوچرخه سواری ایران در کمپ جهانی کره‌جنوبی تحت آموزش قرار گرفت.

مهمترین رویدادهای دوچرخه‌سواری در سال ۱۴۰۳: مسابقات دوچرخه سواری جاده قهرمانی آسیا، المپیک ۲۰۲۴ پاریس

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از