حالت تاریک

امروز : چهارشنبه, 1403/02/12 | 2024/05/01

Logo

مدیر میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم:

بازدید از اماکن تاریخی قشم امروز رایگان است

بازدید از اماکن تاریخی قشم امروز رایگان است

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: همزمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی بازدید عمومی از غار خربس و قلعه پرتغالی‌های این جزیره امروز پنجشنبه رایگان است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ به نقل از ایرنا؛ ابراهیم رستم گورانی اظهار کرد: نوروز امسال ۲۳ هزار گردشگر از غار خربس و افزون بر ۶ هزار نفر از قلعه تاریخی قشم بازدید کردند.

 وی ادامه داد: برنامه‌های لازم برای توسعه صنعت گردشگری این جزیره به‌ویژه مرمت آثار تاریخی و فرهنگی آن در دست اقدام است و امروز هم‌زمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی از فعالان و پیش‌کسوت‌های این عرصه تقدیر به عمل می‌آید.

 غار خربس از نقاط دیدنی استان هرمزگان و میراث ماندگار قشم در دل تپه‌های باستانی جزیره است که امروزه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محوطه‌های گردشگری تاریخی جزایر جنوبی کشور شناخته می‌شود.

 غار تاریخی خربس در ۱۵ کیلومتری شهر قشم، در بلندای تپه‌ای مشرف به آب‌های نیلگون و فیروزه‌ای خلیج‌فارس در همسایگی «بقعه شاه شهید» واقع شده است.

 دورنمای این غار تلفیقی از طیف رنگ‌های خاک این منطقه در کنار آبی نیلگون دریاست که جلوه‌های بصری زیبایی را خلق کرده است و نظر هر رهگذری را به‌سوی خود جلب می‌کند.

 نزدیک‌تر که می‌شوی، دهانه‌های غار در چپ و راست این محوطه تاریخی به چشم می‌خورد و می‌توانی انتخاب کنی که از پله‌های چوبی با حفاظی از طناب به سمت بالا بروی یا از پله‌هایی از جنس سنگ و بتن برای صعود به‌طرف دهانه غار اصلی در سمت چپ محوطه استفاده کنی.

 محوطه بیرونی غار نیز ترکیبی از فضای سبز زیباست که گوشه‌گوشه آن با نخل‌های سر به فلک کشیده، تزیین شده است و در کنار در ورودی آن می‌توان غرفه فروش صنایع‌دستی جزیره را مشاهده کرد که انواع سبدهای حصیری، صدف‌ها و ماهی‌های خشک شده را در معرض فروش قرار می‌دهد.

 بی شک محوطه تاریخی غار خربس با تمام زیبایی‌های بصری و تاریخی که در دل خود پنهان کرده، یکی از مهم‌ترین مقصدهای گردشگری بزرگ‌ترین جزیره غیرمستقل جهان است.

 قلعه پرتغالی‌های قشم در ضلع شمالی این جزیره میراثی برجای‌مانده از مبارزه نیاکان ایرانی بر علیه استعمار بیگانگان در سال‌های آخرین حضور پرتغالی‌ها در سرزمین آب و آفتاب به دستور آلفونسوآلبر کرک در مساحتی حدود ۲ هزار مترمربع ساخته شده و از جاذبه‌های گردشگری نگین خلیج‌فارس است.

 این قلعه تاریخی با مصالح سنگ‌های مرجانی، لاشه و ملاط ساروج در حدود ۵۰۰ سال پیش به‌وسیله پرتغالی‌ها ساخته شده است، این بنا شاخص‌ترین اثر تاریخی در سطح شهر قشم است که سالیانه مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

 به نظر می‌رسد در زیر بنای فعلی سازه دیگری نیز وجود داشته باشد که آثار قسمت‌هایی از آن در ضلع جنوبی و شمالی قابل‌مشاهده است و شاید قلعه را بر روی آن ایجاد کرده‌اند.

 نقشه این قلعه که نماد و رمز استعمارستیزی ایرانیان است برگرفته از قلعه‌های دوره ساسانی است و این قلعه در ابتدا توسط پرتغالی‌ها و در اوایل قرن شانزدهم میلادی باهدف تسلط بر آبرهه مهم هرمز ساخته شد و به مدت ۱۱۷ سال مورداستفاده قرار گرفت.

 این قلعه به‌صورت یک ذوزنقه قائم‌الزاویه است، ورودی و پاگرد قلعه در جبهه جنوبی قرار دارد، بقایای سطحی شیب‌دار بر دیوار شمالی دیده می‌شود که باتوجه‌به تیرکش های لوله توپ در باروها، نشان از استفاده برای انتقال توپ‌ها دارد.

 این قلعه که در سال‌های آخرین حضور پرتغالی‌ها به دستور آلفونسوآلبر کرک در مساحتی حدود ۲ هزار مترمربع ساخته شده است، دارای چهار برج دیده‌بانی، آب‌انبار بزرگ مرکزی، آب‌انبار کوچک، اتاق، انبار مهمات، استراحتگاه نگهبان، محل قرارگیری توپ‌های جنگی و کارگاه تعمیر آنها است.

 شورای بین‌المللی محوطه‌ها و بناهای تاریخی (ایکوموس) روز ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین) را به‌عنوان روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی نام‌گذاری کرده است و هر ساله در این روز فعالیت‌های مختلفی در راستای اشاعه فرهنگ و تأکید بر اهمیت حفظ میراث‌فرهنگی در کشورهای جهان انجام می‌شود.

 هدف از گرامیداشت روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی، تشویق افراد و جوامع محلی به آگاهی‌افزایی درباره اهمیت میراث‌فرهنگی در زندگی، هویت و اجتماع آنهاست.

 این روز همچنین بر گسترش آگاهی‌ها درباره تنوع و آسیب‌پذیری میراث‌فرهنگی در جهان و اهمیت تلاش برای حفظ و نگهداری از آنها تمرکز دارد.

 شعار امسال روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی «بحران‌ها و منازعات از دریچه منشور ونیز» است.

 بنابراین ایکوموس به کشورها توصیه کرده که در این باره برنامه‌های خود را ارائه دهد.

 امسال در ایران به این مناسبت نیز یک شعار در نظر گرفته شده که به موضوع تاب‌آوری بناهای تاریخی در برابر بحران‌های طبیعی اشاره دارد.

 جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع از تنگه هرمز به‌موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

 شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به‌موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج‌فارس گسترده شده است.

 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از