حالت تاریک

امروز : شنبه, 1403/05/06 | 2024/07/27

Logo

مدیرکل فنی و حرفه‌ای هرمزگان:

تقاضا محوری، راهبرد فنی و حرفه‌ای هرمزگان است

تقاضا محوری، راهبرد فنی و حرفه‌ای هرمزگان است

مدیر‌کل فنی و حرفه‌ای هرمزگان گفت: نگاه فنی و حرفه‌ای هرمزگان از عرضه‌محوری به تقاضامحوری تغییریافته و هر رشته‌ای که موردنیاز شهروندان است برای مهارت‌آموزی انجام خواهد شد.

محمد بذرافشان در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»،  به مناسبت هفته ملی مهارت اظهار کرد: مولفه‌های مهم توسعه در دنیا امنیت، زیست محیط، منابع انسانی، مالی و... است و در کنار این مؤلفه‌ها توجه به امر آموزش و مهارت امری اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: اگر بخواهیم امروز شاهد توسعه بیشتر و اشتغال پایدار در درون کشور باشیم باید یک نگاه واقع‌بینانه، عالمانه و عمل‌گرایانه به توسعه مهارت‌ها و آموزش داشته باشیم.

بذرافشان، مهارت و آموزش را دو بال در فنی و حرفه‌ای دانست و ادامه داد: برای  مبارزه با فقر چاره‌ای جز اشتغال‌زایی پایدار نداریم و این نیز باید از گذرگاه مهارت آموزی میسر شود و به همین عنوان پیش زمینه اشتغال پایدار فراهم کردن بستر مهارت پایدار در جامعه است.

معبر اشتغال‌زایی مهارت‌آموزی است

وی اظهار کرد: برای تزریق امید اجتماعی در جامعه باید از طریق ایجاد اشتغال بهره برد و جوانی که  بیکار است اعتماد به‌ نفس ندارد؛ با تکیه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که بارها بر امید آفرینی تأکید کرده و به اعتقاد بنده یکی از راه‌های امید آفرینی اشتغال و مهمترین معبر اشتغال‌زایی مهارت‌آموزی است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای هرمزگان گفت: امروز یکی از دغدغه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران جوانی جمعیت است و اگر بخواهیم این مهم که دغدغه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی و اقتصادی کشور است  را به معنای واقعی برطرف کنیم باید به سراغ اشتغال برویم.

بذرافشان ادامه داد: با وجود اشتغال، ازدواج‌ها شکل می‌گیرد و با ازدواج کانون خانواده رونق و فرزندآوری روی می‌دهد و جوانی جمعیت نیز حاصل می‌شود.

تزریق فرهنگ کار با مهارت آموزی میسر می‌شود

وی همچنین اظهار کرد: اگر می‌خواهیم مبارزه با قاچاق سوخت و کالا داشته‌ باشیم و از هدررفت سرمایه‌های کشور جلوگیری کنیم راهی جز مهارت‌آموزی به جوانان نخواهیم داشت و فرهنگ کار را در جامعه افزون کنیم باید به سمت مهارت‌آموزی برویم.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای هرمزگان اضافه کرد: فنی و حرفه‌ای هرمزگان چتر حمایتی مهارت خود را در ۱۷ گروه مخاطب بازکرده از دانش‌آموزان، دانشجویان، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، کودکان کار تا معتادان بهبودیافته، روستاییان و عشایر، جویندگان عرصه اشتغال تا بنگاه‌های اقتصادی و جوانانی که در دوران خدمت مقدس سربازی مشغول هستند را در برمی‌گیرد.

بذرافشان، با اشاره به اینکه برای مهارت آموزی همه اقشار جامعه از سه روش بهره بردیم، افزود: روش نخست در قالب کارگاه‌های دولتی که ۶۰ کارگاه در هرمزگان ایجاد شده که تمامی آموزش‌های مهارتی از پودمانی و دوره‌های بلندمدت را به‌صورت رایگان در اختیار شهروندان خواهد بود و در شهر بندرعباس نیز اتومکانیک، لوازم‌خانگی، لوله‌کشی صنعتی گاز و رشته‌های مرتبط با نفت و گاز وجود دارد.

وی روش دوم را استفاده از ظرفیت آموزشگاه‌های آزاد عنوان کرد و ادامه داد: بیش از ۴۰۰ آموزشگاه آزاد در حوزه‌های مختلف مهارتی از سخت‌افزار و نرم‌افزار وارد آموزش شده و در کنار آموزشگاه‌های دولتی به نهضت مهارت‌آموزی هرمزگان کمک می‌کنند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای هرمزگان اضافه کرد: روش بعدی همان استاد و شاگردی در قالب محیط کار واقعی است که این نوید را به کارفرمایان می‌دهیم که مهارت‌آموزان با گرفتن معرفی‌نامه از فنی و حرفه‌ای از یک ماه تا ۱۸ ماه آموزش می‌بینند و یک عمل برد برد برای کارآموز و کارفرما خواهد بود‌.

آموزش ۵۰ هزار نفر دوره در سال گذشته در هرمزگان 

بذرافشان تأکید کرد: در سال گذشته  ۵۰ هزار نفر دوره در هرمزگان به عدد ۱۰ میلیون ساعت آموزش ارائه شد که محصول آن عرض‌اندام جوانان پرتلاش و ماهر هرمزگان در رقابت‌های ملی و بین‌المللی که با درخشش آن‌ها در این میادین مدل‌های رنگارنگ طلا، نقره و برنز کسب کردند و مقام نقره ملی المپیاد روسیه را همین جوانان هرمزگانی کسب کردند.

سیاست جدید فنی و حرفه‌ای تقاضا محوری است

وی افزود: نگاه فنی و حرفه‌ای هرمزگان از عرضه‌محوری به تقاضای محوری تغییریافته و هر رشته‌ای که مورد نیاز شهروندان باشد برای مهارت‌آموزی انجام خواهد شد و در اوقات فراغت سال جاری نیز از ۱۲ تا ۱۵ سال و از ۱۵ تا بالاتر می‌توانند در کلاس‌ها شرکت کنند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از