حالت تاریک

امروز : دوشنبه, 1403/02/31 | 2024/05/20

Logo

یادداشت؛

اوج اتحاد در رسیدن به انقلاب

اوج اتحاد در رسیدن به انقلاب

دوران انقلاب اسلامی «هم شیعه، هم سنی رهبرشان خمینی» تنها یک شعار نبود بلکه شیعه و سنی هرمزگانی برای انقلاب اسلامی حاضر بودند از جان شیرینشان نیز بگذرند.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی«هرمز»؛ استان هرمزگان که در جنوبی‌ترین نقطه از ایران اسلامی قرار دارد در تاریخ پر فراز و نشیب کشورمان رشادت‌های فراوانی را به خود دیده است.

هرمزگان را می‌توان مهد اتحاد شیعه و سنی دانست و در طول تاریخ این ساحل نشینان جنوب با موجی ازاتحاد دریاهای توفانی فراوانی را پشت سر گذاشته‌اند؛ در استان هرمزگان ۶۰ درصد مردمان آن شیعه بوده و ۴۰ درصد دیگر را اهل تسنن تشکیل می‌دهد.

اگر مروری بر تارخ با تمدن مردم دریا دل هرمزگانی داشته باشیم پی خواهیم برد که با اتحاد و همدلی مردم این خطه از خلیج فارس در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیزی دارند و در برابر حوادث گوناگون که در تاریخ کشورمان به وقوع پیوسته مسلمانان یاریگر یکدیگر بوده و هستند.

یکی از مهم‌ترین و مبارک‌ترین اتقافات در طول تاریخ کشورمان پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی است که در دوران انقلاب زن و مرد، کودک و پیر، جوان و نوجوان، شیعه و سنی همه و همه به ندای رهبر کبیر انقلاب اسلامی لبیک گفتند و جانانه برای پیروزی رساندن انقلاب اسلامی ایستادند.

مردم هرمزگان نیز مانند سایر مناطق کشور به ندای امام راحل لبیک گفتند و به مبارزه با رژیم ستمشاهی پرداختند و تاریخ گواه است که مردم این خطه از جنوب چگونه برای رسیدن انقلاب اسلامی به پیروزی سر از پا نمی‌شناختند.


پخش شب‌نامه‌ها، برگزاری مراسمات مذهبی و در کنار آن گفتن از انقلاب و امام راحل، پخش رساله امام در مسجد و مدارس، شعارنویسی بر علیه رژیم ستمشاهی و... توسط مردمانی صورت می‌گرفت که از رژیم شاهنشاهی به ستوه آمده بودند و دلشان زندگی آرام‌بخش را می‌خواست.


دشمنان انقلاب اسلامی که طاقت دیدن اتحاد مردم برای نابودی رژیم ستمشاهی را نداشتند در هرمزگان با استفاده از دین به دنبال تفرقه افکنی بودند و به اهل تسنن می‌گفتند که امام خمینی(ره) شیعه است و انقلاب اسلامی اگر پیروز شود یعنی شیعیان پیروز شده و اهل تسنن جایگاهی نخواهد داشت؛ اما مردم بصیر هرمزگان در مقابل دسیسه‌های پوچ دشمن راهپیمایی به راه انداختند و شعار«هم شیعه، هم سنی رهبرشان خمینی» سر دادند.


«هم شیعه، هم سنی رهبرشان خمینی» تنها یک شعار نبود بلکه شیعه و سنی هرمزگانی برای انقلاب اسلامی حاضر بودند از جان شیرینشان نیز بگذرند و در شهدای انقلاب اسلامی در استان هرمزگان نیز می‌توان هم شیعه دید و هم سنی که کوچکترین شهید انقلاب در استان مژگان خضری سه ساله از خانوده اهل تسنن در هرمزگان است.


در سایت امام خمینی(ره) آمده است:حضرت امام در پیام خود در تاریخ ۱۱ بهمن سال ۱۳۵۷ یک روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در اوج مسائل متعدد و پیچیده آن روزها به این امر اساسی چنین اشاره دارند.«ما با مسلمین اهل تسنن یکی هستیم؛ واحد هستیم که مسلمان و برادر هستیم. اگر کسی کلامی بگوید که باعث تفرقه بین ما مسلمان‌ها بشود، بدانید که یا جاهل هستند یا از کسانی هستند که می‌‏خواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند. قضیه شیعه و سنی اصلًا در کار نیست، ما همه با هم برادریم‏ » (صحیفه امام،ج۶،ص۱۳۳)ُ

امام راحل بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز بارها در سخنرانی‌ها و دیدارهای گوناگون به اتحاد شیعه و سنی پرداخته‌اند و این دو مذهب را برادر یکدیگر دانستند.

در کشورمان مردم با اتحاد در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در صحنه‌های مختلف از دوران دفاع مقدس گرفته تا دفاع جانانه از این مرز و بوم شیعه و سنی برادرانه در کنار یکدیگر ایستاده‌اند.
بی‌شک امام خمینی(ره) و بعد از ایشان امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) محور اتحاد شیعه و سنی در کشورمان بوده‌اند و توجه یکسان به این دو مذهب در کشور عزیزمان در دستگاه‌های مختلف دولتی برگرفته از رفتار پرمحتوای امامین انقلاب بوده است که این درس را خوب به ما یاد داده‌اند.


یادداشت به قلم سمیه اسپید فعال رسانه‌ای هرمزگان

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از