حالت تاریک

امروز : چهارشنبه, 1403/05/24 | 2024/08/14

Logo

«هرمز» گزارش می‌دهد؛

اهل‌سنتی که مرادش را از سیدالشهدا(ع) گرفت

اهل‌سنتی که مرادش را از سیدالشهدا(ع) گرفت

حسینیه‌ای که نه‌تنها برای شیعیان بلکه اهل‌سنت هم در عزای حسین (ع) به مرادشان می‌رسند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»، شب‌های محرم آرام و قرار دل‌های عاشقان و دلباختگان اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام را بی‌تاب کرده است؛ اینجا بوی محرم کوچه و خیابان را گرفته و مردمانی که برای حسین‌ابن‌علی(ع) با لباس عزا و بیرق‌ها ارادت خود را به نمایش می‌گذارند.

جای‌جای میهن اسلامی ایران، اکنون عزادار پسر فاطمه (س) است و هرمزگانی که نسل به نسل و سینه‌به‌سینه برای امامی که پرچم سرخ شهادت را در دنیا برافراشته است و هر سال بهتر از سال دیگر میزان ارادت و ادب خود را به ساحت امام مهربانی نشان می‌دهند.

شب‌های دلدادگی در هرمزگان باحال و هوای خود تماشایی است و نوحه‌های نشسته که بخشی از تاریخ ارادت مدافعان خلیج‌فارس به این امام همام و نوحه‌های که لبریز از عشق به اهل‌بیت علیهم‌السلام را در خود جای‌داده و پیر و جوان با همخوانی آن فضای خاصی را ایجاد می‌کند.

مساجد هرمزگان مانند هر سال قبل از محرم شروع به سیاه‌پوش کردند مساجد و تکایا، هیئت‌ها می‌کنند و آماده برای محرم می‌شوند.

مرادی از ذاکران و بانیان و از قدیمی‌های حسینیه و منبر امام جعفر صادق (ع) «کرتی» است که سال‌های زیادی را از دوران کودکی و نوجوانی تا میان‌سالی را در این حسینیه گزارنده و با عشق و ارادت به سالار شهیدان زندگی کرده است.

وی می‌گوید: این حسینیه قریب به ۱۵۰ سال پیش در کنار دروازه ورودی شهر بندرعباس ساخته شده است که سال‌های زیادی است که برنامه‌ها و مراسمات سیدالشهداء علیه‌السلام در آن برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این حسینیه باهمت چهار برادر ساخته شد و سال‌های سال است که نوکری امام حسین علیه‌السلام را بر عهده دارند و عزای حسینی در آن خاموش نشده و مفتخر است که سال‌های متمادی بیرق ابی‌عبدالله را در این ناحیه شهر برافراشته است.

مراسمات امام حسین (ع) در این حسینیه ماندگار است

مرادی می‌گوید: پیر و جوان و نوجوان از بسیجی گرفته تا هیئتی و بچه‌های محله همه چند روز قبل از محرم می‌آیند و برای سیاه‌پوش کردند فضای حسینیه همکاری می‌کنند اینجا همه برای حسین (ع) یک‌صدا هستند و وحدتی بی‌مثال ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: یادم می‌آید زمانی این حسینیه در دوران هشت سال دفاع مقدس دلاورمردان جبهه حق و باطل اعزام می‌شدند و در ایام محرم ضمن پشتیبانی حال و هوای دیگری را به این حسینیه می‌بخشید و ذکر یا حسین بر لب رزمندگان اسلام همواره جاری بود.

محرم رونق‌بخش مساجد و حسینیه‌ها است

این ذاکر اهل‌بیت علیهم‌السلام اضافه کرد: محرم رونق عجیبی به حسینیه ما می‌دهد و استقبال همه مردم تماشایی است و چراغ هدایت حسین‌ابن‌علی(ع) خاموشی ندارد و این وحدت باعث شده دل‌ها به هم نزدیک شوند و کودکان و نوجوانان ما درس ادب و اخلاق را از مکتب حسین بیاموزند.

وی گفت: نوجوانان ما چای ریز عزاداران حسینی هستند و با چه دقت و حوصله عجیبی که ما را یاد کودکی و نوجوانی خود می‌اندازد برای خانه اهل‌بیت به‌ویژه امام حسین علیه‌السلام خدمت می‌کنند و این نوکری که آمیخته به اخلاص است.

نمایش عاشورای نوجوانان و جوانان حسینیه 

مردم همیشه برای تهیه لوازم پخت‌وپز و پذیرایی دستگاه امام حسین (ع) در صحنه هستند و با نذورات و کمک‌های خود برای رونق مراسمات نقش‌آفرینی می‌کنند.

در این حسینیه از شب ششم پخت حلیم آغاز می‌شود و مردم در کنار هم در پخت آن کمک می‌دهند و در نهایت گرمی آن دیدن تناول عزاداران حسینی است که خستگی را از بدن انسان دور می‌کند و این پخت‌وپز تا روز عاشورا ادامه دارد.

جوانان این حسینیه کارهای فرهنگی ویژه‌ای هم دارند، ۲۵ تا ۳۰ جوان و نوجوانی که با شور و شعور خود در شب عاشورا در قالب گروه نمایش قسمتی از واقعه کربلا را به نمایش می‌گذارند و زحمت‌های فراوانی را برای اجرای آن اما با عشق به نمایش می‌گذارند.

اهل سنتی که مرادش از سیدالشهدا گرفت

وی می‌گوید: این حسینیه نه‌تنها پذیرای شیعیان بلکه اهل‌سنت هم ارادت خود را به سید و سالار شهیدان با اهدای نذورات و کمک و حتی بردن نذری شریک هستند و از قدیم‌الایام با ما در برگزاری مراسمات همکاری دارند.

این خادم اهل‌بیت افزود: یادم می‌آید یکی از همسایه‌های ما که از قضا نیز اهل‌سنت است، دختری داشت که از بندر لنگه و حامله نمی‌شد و در یکی از شب‌های محرم خواب می‌بیند که از حسینیه ما آب می‌خورد و این قضیه را با مادر و پدر خود در جریان می‌گذارد و آنها نیز با آمدن به مراسم امام حسین علیه‌السلام و خوردن آب بعد از چندی متوجه می‌شوند دختر آنها حامله شده است.

حس و حال عجیبی داشتند و سال‌ها است که در ایام محرم خود را به این حسینیه می‌رسانند و در کنار عزاداران حسینی برای اباعبدالله سوگواری می‌کنند.

بانوان با صبر و حوصله نقش اثرگذاری در هیئت‌ها دارند

ذاکر اهل‌بیت گفت: نقش بانوان در واقعه کربلا و چه هم اکنون بی‌نظیر بوده و با صبر و حوصله‌ای که دارند همیشه پشتیبانی و گاهی با نقش مادری خود همه را برای نظمی بی‌بدیل در مراسمات دارند.

بانوان نیز به‌غیراز پشتیبانی و کارهای که در مراسمات از پخت‌وپز و دیگر کارها گرفته قسمتی از وقت خود را برای مراسمات خود اختصاص می‌دهند و منبر و روضه‌خوانی دارند که بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از