حالت تاریک

امروز : یکشنبه, 1403/06/11 | 2024/09/01

Logo

خرما از مصرف روزانه تا صادرات؛

نخل‌داری میراث مردم جنوب است

نخل‌داری میراث مردم جنوب است

نخل‌داری از مشاغل آباد و اجدادی مردم جنوب به‌خصوص ساحل‌نشینان هرمزگانی به شمار می‌رود که علاوه بر اینکه از این طریق امرار معاش می‌کنند؛ علاقه فاخری به خرما نیز دارند و این میوه پای ثابت سفره دریادلان هرمزگانی است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی هرمز؛ استان هرمزگان که در جنوبی‌ترین نقطه کشور قرار دارد دارای آب‌وهوای گرم و مرطوب است که درختان گرمسیری در این خطه از جنوب خوب رشد می‌کنند و جایگاهی برای پرورش درختانی همچون نخل، زیتون، لیمو و... است.

 

استان هرمزگان دارای نخل‌های سر به فلک کشیده‌ای است که اگر از طریق زمینی به این استان سفر شود از شمالی‌ترین نقطه آن گرفته در شهرستان حاجی‌آباد تا شرق و غرب هرمزگان، نخل‌های این منطقه برای عرض خوشامدگویی سر تعظیم فرود آورده‌اند.

 

نخل‌های استوار مانند کوه در جای‌جای استان هرمزگان رشد می‌کند و هر منطقه‌ای نیز نوع خرماها با منطقه‌ای دیگر متفاوت است. در استان هرمزگان خرماهایی از جمله پیارُم، خاصویی، مُرداسَنگ، خِنیزی، شاهانی، دیری، کریته، زَرد، مُضافتی، آلومِهتری و هَلیلی به بار می‌نشیند که خرمای پیارم آن تنها مخصوص شهرستان حاجی‌آباد است.

 

نخل‌داری میراث مردم جنوب است

نخل‌داری از مشاغل آباد و اجدادی مردم جنوب است

 

کشاورزان هرمزگانی یکسال زحمت، آبیاری و رسیدگی به نخیلات خود را به امید بهره‌‌برداری هر چه بیشتر و بهتر از نخل‌های خود را انجام می‌دهند و به روزی دهندگی خداوند خود ایمان دارند و رزق خود را از یزدان در کنار تلاش فراوان به دست می‌آورند.

 

برداشت خرما در استان هرمزگان از خردادماه با نوع آلمهتری در شهرستان میناب آغاز و در آبان‌ماه با نوع پیارم به پایان می‌رسد.شهرستان‌های حاجی‌آباد، بندرعباس، میناب، سیریک و رودان بیشترین سطح زیر کشت خرما را دارند که هر ساله علاوه بر اینکه نیاز استان را تأمین می‌کنند به سایر مناطق کشور و به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

 

نخل‌داری از مشاغل آباد و اجدادی مردم جنوب به‌خصوص ساحل‌نشینان هرمزگانی به شمار می‌رود که علاوه بر اینکه از این طریق امرار و معاش می‌کنند؛ علاقه فاخری به خرما نیز دارند و این میوه پای ثابت سفره دریادلان هرمزگانی است.

 

نخل‌داری میراث مردم جنوب است

افزایش ۱۵ درصدی برداشت خرما در هرمزگان

محمدرضا شیخ‌زاده، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با تأکید بر اینکه برداشت خرما در استان هرمزگان امسال نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته که علت آن باردهی نخیلات جوان بوده است، گفت: بیشترین میزان سطح زیر کشت خرما در هرمزگان مربوط به شهرستان‌های میناب، رودان، بندرعباس و سیریک است.

 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان به افزایش ۴۵ درصدی صادرات خرما در سال جاری اشاره و تصریح کرد: میزان صادرات خرمای استان در سال گذشته ۴۰ هزار تُن به ارزش ۸۵ میلیون دلار بوده که پیش‌بینی می‌شود امسال این میزان به ۴۵هزار تُن افزایش یابد.

هرمزگان ۳۸ هزار هکتار نخلستان زیر کشت دارد

 

شیخ‌زاده مطرح کرد: بازار هدف خرمای هرمزگان، استان‌های تهران، تبریز، اصفهان، مشهد و یزد و صادرات به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، مالزی، امارات، ترکیه، پاکستان، هند و روسیه است.

 

وی تأکید کرد: سالانه ۲۰ درصد از محصول خرمای هرمزگان صادر و ۸۰ درصد نیز به مصرف داخلی می‌رسد که برای کسب سود و درآمد آن توسط نخل‌داران علاوه بر تولید خرمای مرغوب، برندسازی و صادر می‌شود؛ استان هرمزگان با ۳۸ هزار هکتار نخلستان زیر کشت و تولید ۱۹۶ هزار تُن خرما در سال رتبه چهارم تولید و رتبه سوم زیر کشت را در کشور دارد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از