حالت تاریک

امروز : شنبه, 1403/05/06 | 2024/07/27

Logo

هوای تابستانی هرمزگان در روزهای بهاری؛

فصل خرماپزان در هرمزگان آغاز شد

فصل خرماپزان در هرمزگان آغاز شد

هوای این‌روزهای شهرهای هرمزگان چنان به اوج گرما رسیده که دماسنج دمای بالای ۵۰ درجه را برای برخی از شهرها نشان می‌دهد و میوه‌ درختان نخل نیز با گرمای سوزان پخته شده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی«هرمز»؛ هنگامی که خرداد از نیمه می‌گذرد هوای استان هرمزگان به خصوص شهرستان‌های شرقی آن به صورت صعودی افزایش می‌یابد به طوری که به قول محلی‌های خطه خلیج‌فارس هوا خرماپزان می‌شود.

مردمان دیار نخل و شرجی بر این باورند برای اینکه میوه درخت نخل از کالی خارج شود و به صورت رطب و خرما دربیاید نیاز است که گرمای هوا به اوج خود برسد.

 

فصل خرماپزان در هرمزگان آغاز شد

هوای بالای ۵۰ درجه هرمزگان میوه سبز درخت نخل را تبدیل به رطب و خرماهای شیرین می‌کند که لذت خوردن آن بر گرمای شدید هرمزگان غلبه می‌کند و شرجی را مردم به فراموشی می‌سپارند.

هرمزگان به دیار نخل و شرجی شهرت دارد و درختان سر به فلک کشیده نخل از شمال هرمزگان در شهرستان حاجی‌آباد گرفته تا جنوب، شرق و غرب استان مانند سروی سربلند ایستاده‌اند و در تابستان‌ خرما و رطب‌های خوشمزه را به مردم ساحل‌نشین هرمزگان هدیه می‌دهند.

 

فصل خرماپزان در هرمزگان آغاز شد

در روزگار قدیم که ساختما‌ن‌ها اینگونه شهر را احاطه نکرده بودند هر هرمزگانی در خانه خودش یک نخل داشت و از محصول خود علاوه بر تازه‌خوری آن برای یک سال خود نیز خرما ذخیره می‌کرد‌.

به رسم قدیمی‌های هرمزگانی همچنان خرما پای ثابت سفره‌های مردم هرمزگان است و در کنار عذاهای خوشمزه جنوبی خرما نیز میل می‌کنند و خرما جایگاه ویژه‌ای در بین مردم هرمزگان دارد.

آل مهتری، نگار، کلک سرخ، هلیلی، مرداسنگ، برهی، خاصویی و پیارم از باکیفیت‌ترین خرماهای هرمزگان به‌شمار می‌رود که در حال حاضر برداشت آل‌مهتری در هرمزگان آغاز شده است.

خرمای پیارم یکی از خرماهای صادراتی هرمزگان به شمار می‌رود که طرفداران فراوانی در سراسر جهان از کشورهای حوزه خلیج‌فارس گرفته تا کشورهای اروپایی همگی مشتری‌های پر و پا قرص این خرما هستند که برداشت آن از اواخر شهریورماه آغاز و تا پایان آبان ادامه داد.

علی ای حال در گرمای شدید این روزهای هرمزگان رطب‌ها و خرماهای خوشمزه به دست می‌آید.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از