حالت تاریک

امروز : یکشنبه, 1403/05/07 | 2024/07/28

Logo

نگاهی به سنت‌های هرمزگان در ماه محرم؛

سینه‌زنی واحد میراث ماندگار جنوب کشور است

سینه‌زنی واحد میراث ماندگار جنوب کشور  است

سینه‌زنی سنتی واحد میراث ماندگار آباواجداد مردمان خطه جنوب است که نسل به نسل از بزرگان به ارث رسیده است و امروز نیز همچنان این رسم کهن پابرجاست.

 به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی«هرمز»؛ ماه محرم، به ماه عزا و عزاداری و حاجت‌روایی شهرت دارد و در این ماه بزرگ‌ترین مصیبت یعنی شهادت سرور سالار شهیدان و یاران باوفایش اتفاق افتاده است.

 با آغاز ماه محرم مردم به‌رسم ادب و احترام لباس‌های مشکی بر تن می‌کنند و به یاد اباعبدالله الحسین و یارانش مراسم عزاداری بر پا می‌کنند.

 استان هرمزگان که محبت و دوست‌داشتن اهل‌بیت در میان مردمان آن موج می‌زند، این روزها با سیه‌پوش کردن اماکن عمومی، مساجد و تکیه‌ها و حتی درب‌خانه‌ها و درون منازلشان غم و اندوه خود را نشان می‌دهند.

 هر خانه حسینیه‌ای برای عزاداری امام حسین (ع) شده است و از کودک گرفته تا پیر و جوان در جنوبی‌ترین نقطه کشور با پوشیدن لباس مشکی غم و عزای خود را اعلام می‌کند.

 مساجد، حسینیه‌ها، هیئت‌ها و تکایا این روزها حال و هوای ویژه‌ای به خود گرفته است و به دلیل گرمای هوا در این خطه از جنوب مراسمات بعد از نماز مغرب و عشا در هرمزگان برگزار می‌شود؛ اما کودکان با اشتیاقی فراوان از عصر به مسجد می‌آیند و منتظر برگزاری مراسم عزاداری می‌مانند.

 

سینه‌زنی واحد میراث ماندگار جنوب کشور  است

 یکی از مراسمات سنتی هرمزگان عزاداری سنتی واحد است که مردمان این دیار دوش‌به‌دوش یکدیگر دایره‌وار می‌ایستند و عزاداری می‌کنند.

 در سینه‌زنی سنتی واحد یک نفر به‌عنوان مداح در وسط می‌ایستد و بقیه با موجی از اتحاد و همدلی یک‌دست بر روی دوش یا کمربند فرد کنار خود و با یک‌دست سینه می‌زنند و هم‌زمان یک‌قدم به‌دور دایره می‌چرخند.

 سینه‌زنی سنتی واحد میراث ماندگار آباواجداد مردمان خطه جنوب است که نسل به نسل از بزرگان به ارث رسیده است و امروز نیز همچنان این رسم کهن پابرجاست.

 

سینه‌زنی واحد میراث ماندگار جنوب کشور  است

 با رجوع به شیوه عزاداری رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس مشاهده می‌شود که مردم هرمزگان، بوشهر، خوزستان و کرمان نیز در آن زمان در میدان حق علیه باطل در ماه‌های محرم و سفر عزاداری سنتی و سینه‌زنی واحد را داشته‌اند.

 امروزه در مساجد هرمزگان بعد از خواندن زیارت عاشورا، سخنرانی و روضه‌خوانی، سینه‌زنی سنتی واحد برگزار می‌شود و درحالی‌که بزرگ‌ترها به گرد هم عزاداری می‌کنند کودکان و نوجوانان پرچم‌های عزا را تکان می‌دهند.

 متن مداحی سینه‌زنی واحد معمولاً با گویش محلی و بندری بوده که مداح آن را می‌خواند و سایر افراد با جان‌ودل بر سینه خود می‌زنند.

 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از