حالت تاریک

امروز : یکشنبه, 1403/05/07 | 2024/07/28

Logo

یادداشت؛

اهتمام ویژه به شناخت واقعی غدیر قرار گیرد

اهتمام ویژه به شناخت واقعی غدیر قرار گیرد

کارشناس مذهبی هرمزگان گفت: شناخت واقعی از واقعه غدیر خم در بین مردم و شیعیان اتفاق افتد.

به گزارش خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»، حجت‌الاسلام سید مهدی هاشمی کارشناس مذهبی هرمزگان طی یادداشتی با موضوع ما غدیری یا پیرو غدیر هستیم، اظهار داشت: این روزها در فضای مجازی بحث از واقعه غدیر خم و ولایت حضرت امیر المومنین علیه‌السلام و بزرگ‌ترین عید جهان اسلام و بشریت و شعارها فراوانی سر داده می‌شود.

 سؤالی که مطرح است این که آیا ما واقعاً غدیری و پیرو آن هستیم؟ هزار و چهارصدساله که از غدیر می‌گذرد، حالا من و شما چه باید بکنیم! یک مقدار به خودمان برگردیم و ملاحظه که ما واقعاً شیعه عملی و عرفانی هستیم و یا این که شیعه شعاری؟! و خودمان را محاسبه که آیا ما واقعاً غدیر را شناخته‌ایم.

 و یا این که از غدیر فقط جمله ((من کنت مولاه فهذا علیّ مولاه)) رامی دانیم و بس آیا زندگی‌های فردی و اجتماعی و خانوادگی ما واقعاً بر معیار غدیر و فرهنگ رقم می‌خورد؟ آیا ما واقعاً غدیری و ولائی هستیم، آیا ما وارثان هشت سال دفاع مقدس که دم از حفظ آثار و اهداف شهدا دفاع مقدس می‌زنیم مثل رزمندگان، هشت سال، و رزمندگان دفاع از حرم و آن‌های که در مقابل داعش و وهابیت و گروه‌های منحرف مقاومت کردند و سرهایشان از بدن جدا شده، و یا مثل سردار شهید و سرباز اسلام قاسم سلیمانی و ابو المهدی و کبوتران حرمشان واقعاً غدیری و ولائی هستیم.

بیاییم چند دقیقه خودمان را محاسبه کنیم، آیا رنگ غدیر را داریم؟ آیا ما منشور جاوید صاحب غدیر و برادر قرآن نهج‌البلاغه را مثل آن مرد دانشمند مسیحی که گفت دویست بار مطالعه کردم، و هر دفعه مطلب جدیدی را به دست آوردم، حتی یکبار هم شده مطالعه کرده‌ایم؟

و یا این که (مثل این جانب) یک جمله و کلام آن هم نمی‌توانیم بخوانیم و یا بفهمیم، بلی خودمان را فریب ندهیم، اگر ما بر تمام زوایا و ابعاد غدیر توجه می‌کردیم دیگر شاهد این همه غربت آن و صاحب آن علی علیه‌السلام نبودیم، اگر طبق دستور خداوند و ابلاغ رسول خدا ص به غدیر توجه می‌شد، عاشورا و آن همه جنایت و تبهکاری نسبت به خاندان عصمت و طهارت علیهم‌السلام انجام نمی‌شد. 

حال که عاشورا به وجود آمد تا آرمان و فرهنگ غدیر را تحقق بخشد، ای‌کاش غدیر را مثل عاشورا در فرهنگ روزمره خود قرار می‌دادیم و شور غدیری را مثل عاشورا می‌داشتیم؟ اگر ما واقعاً غدیری و ولائی هستیم باید فرهنگ غدیر در تمام شئونات زندگی ما اعم از اعتقادی اجتماعی، اخلاقی، و سیاسی، خانوادگی و امنیتی حاکم با شد، اگر ما غدیری و ولائی هستیم چرا مدیران ما عهدنامه مالک‌اشتر را مثل ژاپنی‌ها و بعضی کشورهای دیگر بروی میز مدیریتی‌شان ندارند؟

به‌راستی اگر ما غدیری هستیم، چرا در مراکز فرهنگی و علمی و مقاطع دبستان و راهنمای، و دبیرستان، نونهالان و نوجوانان، جوانان ما با غدیر، و منشور صاحب آن آشنا نمی‌شوند، و بیگانه‌اند، چرا مرکز فرهنگی به‌جای ۲۰۳۰، فرهنگ دیکته شده و منحرف بیگانه از آن‌سوی مرزها بود (اگر برخورد مدبرانه رهبری نبود معلوم چه بلای بر سر فرزندان این سرزمین پاک شده از لوث بیگانگان می‌آمد) نهج‌البلاغه و فرهنگ غدیر آموزش داده نمی‌شود؟ چرا فرزندان خوش استعداد این کشور عوض فرهنگ بیگانه و زبان‌های اجنبی، خطبه غدیر و خطبه‌های نهج‌البلاغه تدریس و آموزش داده نمی‌شود؟

چرا معلمین و مربیان و مدیران و مسئولان مدارس ما موقع شروع کلاس و برنامه‌های تربیتی و یا کارهای فرهنگی و هنری‌شان از نهج‌البلاغه و خطبه غدیر ‌کلامی و نکته‌ای را بیان نمی‌کنند یک شیعه و پیرو غدیر و علی ع اگر زبان انگلیسی را نداند عیب هست!ولی اگر خطبه غدیر و ابعاد آن را نداند عیب نیست؟

آیا واقعاً کدام یک درست است و عیب هست؟ خودتان قضاوت کنید! چرا ما این گونه شده‌ایم، اگر زبان انگلیسی را ندانیم عیب است، و خطبه غدیر را ونهج البلاغه اگر ندانیم عیب نیست! باتوجه‌به این به خودمان برگردیم، آیا ما روبه غدیر و استقبال آن و پیاده‌کردن ابعاد و فرهنگ و زوایای آن در تمام شئونات زندگی‌مان می‌رویم و یا این که بر عکس پشت به غدیر می‌رویم خودمان را قاضی کنیم.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از