خبر های امروز : 3
فرهنگ / کتاب و ادبیات | شماره خبر: 9666
۱۴۰۲-۶-۵ ۰۹:۳۶ 3 + -
پاکدامنی؛ ضامن سلامت خانواده و جامعه
زندگی‌ زوجینی که پاکدامنی در آن وجود نداشته باشد همچون ساختمان‌هایی است که بدون مهندسی بنا شده و با کوچک‌ترین تکانه، لرزان است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»، یکی از اساسی‌ترین و زیربنایی‌ترین، مباحث اجتماعی، خانواده است، نهاد کوچک خانواده، یک جز کوچک از جامعه است که اگر این نهاد اجتماعی، سالم و مستحکم بود، جامعه نیز سالم خواهد بود.

در رابطه با استحکام خانواده، علل زیادی هست که همه اینها دست به دست هم می‌دهند که خانواده مستحکم باشد، توجه به این علل، سیب تعالی، رشد و ترقی خانواده می‌شود.

 پاکدامنی، یکی از مهم‌ترین و موثرترین عوامل تحکیم بنیان خانواده در جامعه هست، لذا همگان توجه ویژه به این امر مهم داشته باشند، چراکه یکی از شروط اصلی برای استحکام خانواده، پاکدامنی است، چه مرد چه زن، فرقی ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد غلامی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: زمانی که زنی همه تعلقات خود، خانواده و علاقمندی‌های خود را کنار می‌گذارد و با یک شخصی به عنوان همسر، زندگی مشترک را آغاز و یک سقف مشترکی تشکیل می‌دهند بدین معناست که به همدیگر دلبسته شدند و به واسطه همین دلبستگی، برای تأمین آرامش و آسایش همسر تلاش می‌کنند.

وی افزود: مادامی دختر و پسر برای تشکیل زندگی بهتر و دائمی و مستحکم‌تر، با هم ازدواج کرده و با همسر خود زیر یک سقف مشترک رفته است، اولین خواسته و تقاضایی که زوجین از همدیگر دارند، شاید قبل از اینکه به مباحث مادی توجه کنند، مباحث عاطفی مدنظرشان هست و در مباحث عاطفی پاکدامنی شرط اصلی است.

کارشناس ارشد مشاوره خانواده گفت: اگر امروز زندگی‌ها به سردی گرایش پیدا کرده و شبهات در ذهن افراد به وجود آمده و زندگی‌ها متزلزل شده است، یکی از دلایل آن، متاسفانه عدم پاکدامنی است، چه مرد و چه زن.

غلامی بيان داشت: زن با همه مشکلات مادی و فقر مرد، می‌سازد و زندگی و خانواده خود را حفظ می‌کند، یا شاید وسایل زندگی، آنگونه که باید، نیست، اما همه اینها را تحمل می‌کند، اگر از سمت مرد زندگی‌اش، خیانت ببینید عدم پاکدامنی همسرش، برایش غیرقابل تحمل است. 

وی ادامه داد: زوجین تمام وجودشان را در اختیار یکدیگر قرار داده‌اند و صاحب یکدیگر شده‌اند، گاها مشاهده می‌شود که یک زن، با دیدن ابراز محبت همسرش به دیگران حتی بستگانش، عکس‌العمل نشان می‌دهد و به همسرش می‌گوید تمام وجود شوهرم مال من است. با همه این موارد، اگر با عدم صداقت همسر مواجه شود و خیانت ببیند، از ادامه زندگی، دلسرد می‌شود و خانه او نیز محل رشد و تعالی نخواهد بود، چنین بنایی، سست می‌شود، خانه چنین زوجینی همانند ساختمانی است که بدون مهندسی ساخته شده و با کوچک‌ترین تکانه، فرو می‌ریزد، زندگی‌هایی که پاکدامنی زوجین در آن وجود نداشته باشد همچون این ساختمان‌ها، بی‌‌اساس و لرزان است.

 کازشناس ارشد مشاوره خانواده تصریح کرد: امروز در راهروهای دادگاه و دفتر ثبت طلاق، زوجینی مراجعه می‌کنند و می‌گویند «ما مشکلی با هم نداشتیم، زندگی خوب و شیرین داشتیم، اما زمانی که خیانت دیدیم و شبهه به وجود آمد و پاکدامنی ازبین رفت، زندگی‌مان متزلزل و متلاشی شد و همه چیز را از دست دادیم». در چنین خانواده‌هایی، ابراز علاقه و محبت رخت برمی‌بندد و نتیجه‌اش، جدایی زن و شوهر، از هم پاشیدن بنیان خانواده است.

وی همچنین گفت: پس انسان باید پاکدامن باشد تا زندگی‌اش متزلزل نشود، زن پاکدامن، حافظ منافع مرد هست، زن به عنوان یک مربی تا پای جان، از فرزندانش، همسرش و خانواده‌اش، حفاظت و صیانت می‌کند و در تربیت فرزندانش از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند و این موارد سبب دلگرمی مرد می‌شود. اگر خدایی ناکرده، زن یا مرد، پاکدامن نباشند، مدیریت خانه و همسر و فرزندانش برایشان خیلی مهم نیست و صرفا می‌خواهند روز را شب کنند و بعضی موقع طلاق عاطفی رخ می‌دهد.

غلامی اضافه کرد: یکی از جاهایی که طلاق عاطفی رخ می‌دهد و خطرناکتر از طلاق شرعی است، مربوط به خیانت زوجین است، اونجایی که خیانتی صورت گیرد و پاکدامنی نباشد، طلاق عاطفی رخ می‌دهد و فرزندان بدسرپرست و بی‌سرپرست، پرخاشگر و نابهنجار تحویل جامعه داده می‌شوند.

کارشناس ارشد مشاوره خانواده بیان داشت: بنابراین یکی از استحکامات مهم خانواده، پاکدامنی مرد و زن است، اگر زوجین، روح و جسم را برای همدیگر خواستند و مکمل یکدیگر شدند، زندگی‌شان مستحکم می‌شود و به دنبال آن، برای مباحث مادی هم تلاش می‌کنند چون دلگرم هستند و به یکدیگر اعتماد دارند و برای موفقیت یکدیگر از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد‌.

انتهای خبر/

نظرات
صابر حمیدی عنبران 16:16 - سه شنبه 16 مرداد
تشکر قهرمان
پاسخ