خبر های امروز : 5
فرهنگی ,فرهنگی | - شماره خبر : 3779
1403-03-23 18:10 https://hormoz.ir/short/NK66j
فعالیت‌های قرارگاه فرهنگی شهید آوینی هرمزگان تشریح شد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان امروز در نشست خبری با اهالی رسانه به تشریح فعالیت‌های قرارگاه فرهنگی شهید آوینی هرمزگان پرداخت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ اسمعیل جهانگیری امروز ۲۳ خردادماه در نشست خبری در خصوص تشریح برنامه‌های فرهنگی قرارگاه شهید آوینی هرمزگان، اظهار کرد: قرارگاه فرهنگی شهید آوینی در سطح ملی در سال ۱۴۰۲ تشکیل شد و به سایر استان‌ها ابلاغ که به‌تبع آن در استان‌ها نیز راه‌اندازی شد.

وی افزود: در همین راستا بعضی از سازمان‌ها که فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای را دارند از جمله کانون پرورشی فکری کودک و نوجوان، آموزش‌ و پرورش، دانشگاه‌ها، جهاد دانشگاهی، حوزه هنری، سازمان تبلیغات اسلامی، انجمن‌های فرهنگی و هنری وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد و صداوسیما و شهرداری و سازمان فرهنگی و هنری و بسیج دانش‌آموزی، دانشجویی، هنرمندان و رسانه و کانون خدمت رضوی و کانون مساجد و... دعوت به عمل آمد تا با هم‌افزایی و هم‌فکری مسائل استان در بخش فرهنگ، هنر و رسانه را بررسی کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: دراین‌خصوص با تشکیل جلسات متعددی و طرح‌های تدوین و به دبیرخانه قرارگاه مرکزی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شد و از بین این طرح‌ها پیشنهادی برخی از این طرح‌ها به تصویب رسید.

جهانگیری ادامه داد: قرار بود این قرارگاه در سطح ملی با اعتبار یک‌همت آغاز به کار کند؛ اما تخصیص این بودجه در سطح ملی محقق نشد و یک‌سوم آن از طرف سازمان برنامه‌وبودجه کشور ابلاغ شد.

وی همچنین اظهار کرد: برای اولین‌بار فرهنگ و ارشاد اسلامی یک ابتکار به خرج داد و با استفاده از محل اعتبار همین بودجه از سایر دستگاه‌ها استفاده کرد و در استان هرمزگان نیز در راستای همین طرح با دستگاهی فرهنگی و هنری و رسانه‌ای صورت‌گرفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان با بیان اینکه اتفاقاتی که در راستای اجرای این طرح انجام می‌گیرد، گفت: ۲۰ طرح از این استان به دبیرخانه مرکزی ارائه شد و به علت محدودیت منابع چند طرح در هرمزگان موافقت شد.

جهانگیری عنوان کرد: طرح «رویش» یکی از این طرح‌ها است که پوستر آن روز جمعه بعد از اقامه نمازجمعه به دست‌حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی‌زاده امام‌جمعه بندرعباس رونمایی خواهد شد.

وی افزود: طرح آموزشی «لیگ جد» مخفف جهاد تبیین ویژه دانش‌آموزان است که به‌وسیله جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و آموزش‌ و پرورش در حال انجام و با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان در طول یک سال تحصیلی در مدارس در حال اجرا است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان ادامه داد: طرح حفظ قرآن با همکاری مؤسسات قرآنی وابسته به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعتبار ۲۸۰ میلیون تومان به این شکل به‌ازای هر نفر جز ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود که ۱۸۰ هزار تومان به حافظ و ۱۲۰ هزار تومان به مؤسسه تعلق می‌گیرد به عبارتی هر قرآن‌ آموزی که یک جز قرآن را حفظ می‌کند ۱۸۰ هزار تومان به او تعلق می‌گیرد.

جهانگیری اضافه کرد: طرح حفظ قرآن در کشور ۴۰ هزار نفر به نیت ۴۰ هزار شهید قرآنی را در برمی‌گیرد و در استان هرمزگان برای یک هزار نفر در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه از دیگر این اعتبارات در قرارگاه ملی که در اختیار سینما جوان است که هر استان به ظرفیت خود از این اعتبار می‌تواند بهره‌مند شود، اظهار کرد: در استان‌ها نیز سینماگران تولیداتی در این عرصه دارند با موضوعات خانواده و جوانی جمعیت، امید آفرینی، تبیین و فتنه ۱۴۰۱ طرح برای تولیدات سینمایی مانند فیلم مستند و کوتاه و داستانی را ارائه کنند مورد حمایت قرار می‌گیرند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: برای اولین‌بار به هر شهرستان از محل قرارگاه به‌صورت سرانه ۷۰ میلیون تومان اختصاص‌یافته است.

جهانگیری با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های در راستای فرهنگ و هنر ما نبود هنرمندان جایگزین هنرمندان فعلی ما است، ابراز داشت: به دنبال رویش نیروهای جدید در رشته‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای هستیم و این طرح در سطح استان در حال اجرا است که در چهار محور نمایش، سینما و نویسندگی و رسانه با لحاظ شرایط سنی در بستر کانون‌های فرهنگی مساجد آموزش داده شود.

وی ادامه داد: بیش از یک هزار و ۶۰ کانون فرهنگی مساجد در هرمزگان وجود دارد که این آموزش‌ها را می‌بینند و اگر کسی عضو کانون مساجد نیست آیا می‌تواند این آموزش‌ها را ببیند؟ در پاسخ می‌گویم هنگامی که در این طرح ثبت‌نام کرد به یکی از نزدیک‌ترین کانون فرهنگی و هنری مساجد محل زندگی هدایت شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان به شرایط سنی دانش‌آموختگان اشاره کرد و گفت: در رشته‌های نمایش، سینما و رسانه الزام سن ۱۵ تا ۲۳ سال است و به دنبال ورود نیروهای جوان به فرهنگ، هنر و رسانه هستیم.

جهانگیری خاطرنشان کرد: این آموزش‌ها در دو بخش عمومی و تخصصی برنامه‌ریزی‌شده است و ما باور داریم کسانی که در این حوزه ورود می‌کنند باید انقلاب را بشناسد و در حوزه عمومی سرفصل‌های تدوین خواهد شد. 

وی افزود: در رشته نمایش نیز در چهار بخش بازیگری، نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی و عروسک‌سازی آموزش داده می‌شود و برای نویسندگی و نمایشنامه‌نویسی از ۱۵ تا ۳۵ سال است و در رشته رسانه، کنش‌گر فضای مجازی و مهارت خبرنویسی و تولید محتوا آموزش داده شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان یادآور شد: در بخش سینما، فیلم‌سازی و انیمیشن‌سازی آموزش داده می‌شود و در زمینه پویانمایی فقر داریم و به دنبال کشف استعدادهای تازه در این حوزه هستیم که در نویسندگی و در مسائل مختلف آن می‌توانند آموزش ببینند.

انتهای خبر/

نظرات