خبر های امروز : 3
فرهنگ / کتاب و ادبیات | شماره خبر: 9666
۱۴۰۲-۶-۵ ۰۹:۳۶ 3 + -
زنان، پیام آزادی‌خواهی نهضت حسینی را نشر دهند
معاون فرهنگی-تبلیغی مدیریت حوزه علمیه خواهران هرمزگان گفت: زنان با حفظ عفت و پاکدامنى خود، پیام آزادى‏‌خواهى، عدالت‌‏خواهى و ظلم‌‏ستیزى نهضت حسینى را به گوش همه انسان‌ها برسانند.

زهرا محسن‌زاده در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»، اظهار کرد: اگر بخواهیم به نقش واقعی زنان در حماسه‌‌ بزرگ عاشورا اشاره کنیم، شاید بتوانیم، آنان را تبیین‌گران حسینی و سفیران راه امام حسین(ع) بنامیم.

وی افزود: هر چند نقش و جایگاه این بانوان از قبل از حماسه‌‌ عاشورا توسط بانوانی مثل دیلم، همسر بزگوار زهیر، در ترغیب و تشویق شوهران و فرزندان خود به حضور در صحنه شروع می‌شود و یا در حین وقوع صحنه‌‌ حماسی عاشورا، برخی از این بانوان بزرگوار مانند بانو قمر، مادر شجاع وهب، حضور دارند، که اگر نبودند، همسر و فرزندانشان به سعادت واقعی نمی‌رسیدند؛ ولی شاید بتوان مهم‌ترين نقش بانوان همراه کاروان را، رساندن رسالت اصلی این حرکت به مردم زمانه و نقش تبیین این حماسه‌‌ بزرگ شمرد.

معاون فرهنگی-تبلیغی مدیریت حوزه علمیه خواهران هرمزگان گفت: شاید اگر زینب‌ها، کلثوم‌ها، رباب‌ها و دیگر بانوان مجاهد نبودند، عاشورا همانند، غدیر به فراموشی سپرده می‌شد و خون پاک شهدای کربلا نادیده گرفته می‌شد و صدای مظلومیت، حقانیت، شجاعت، رشادت، ایثار و غیرت مردان کربلا به گوش عالمیان نمی‌رسید.

محسن‌زاده ادامه داد: از آنجا بود که امام حسین(ع) هنگام خداحافظى با زنان به آنها فرمودند: «استعدوا للبلاء و اعلموا ان اللَّه تعالى حامیکم و حافظکم و سینجیکم من شر الاعداء و یجعل عاقبة امرکم الى خیر و یعذّب عدوکم بانواع العذاب و یعوضکم عن هذه البلیة بانواع النعم والکرامة فلا تشکوا و لا تقولوا بالسنتکم ما ینقص من قدرکم؛ (عبدالرزاق المقرم، همان، ص ‏۲۷۶؛ سید بن‏طاووس، همان، ص‏ ۳۶) (براى بلا آماده باشید و بدانید که خداوند تعالى حمایت‌‏کننده و نگهبان شماست و به زودى شما را از شر دشمنان نجات می‌دهد و سرانجام کارتان را نیک می‌گرداند و دشمنانتان را به عذاب‌هاى گوناگون عذاب می‌کند و به جاى این بلا و سختى، انواع نعمت‌ها و بزرگوارى به شما پاداش می‌‏دهد، پس شکایت نکنید و چیزى بر زبان نرانید که از ارزشتان کاسته گردد.»؛ لذا اولین کاری که حضرت زينب(س) در مجلس یزید به دور از غلبه احساسات انجام دادند، بیان خطبه‌‌‌ای غرا با صدای حیدرگونه‌‌‌ای بود که فرمودند: ای پسر آزادشده، آیا این عدالت است که زنان و دختران و کنیزان تو در پس پرده عزت بنشینند و دختران رسول خدا(ص) را چونان اسیران در کوچه و بازار بگردانی؟ و آنان را با سر برهنه و چهره باز از این شهر به آن شهر ببری تا مردم در آبشخورها و منزلگاه‌ها به تماشایشان بنشینند و دور و نزدیک و شریف و پست دیده بر چهره‌هایشان اندازند و مردی که سرپرستی یا حمایت‌شان کند نداشته باشند. آن کس که سینه‌اش از بغض ما، اهل‌ بیت(ع) آکنده است چرا باید در دشمنی با ما کوتاهی کند؟ آن‌گاه بی‌هیچ احساس گناهی و بی‌آنکه گناهت را بزرگ بشماری با چوبدستی بر لب و دندان اباعبدالله (ع) می‌زنی و می‌گویی: «ای کاش بزرگانم در بدر حاضر بودند؟» چرا نباید این را بگویی و پدرانت را فرا نخوانی که با ریختن خون اهل بیت محمد (ص) و ستارگان زمین از آل ابوطالب انتقام گرفتی و زخم‌هایت التیام یافت.

وی همچنین گفت: حضرت زینب(س) در ادامه سخنان آتشین خود بیان داشت که بدان که به زودی به آنان خواهی پیوست و آرزو خواهی کرد که‌‌‌‌ای کاش شل و لال بودی و نمی‌گفتی که «شادی می‌کردند و از شادمانی هلهله سر می‌دادند» خداوندا! حق ما را بستان و انتقام ما را از کسانی که بر ما ستم کردند بگیر.‌‌، ای یزید تو با این خون‌هایی که از فرزندان رسول خدا(ص) ریخته‌ای و حرمتی را که از آنان شکسته‌ای نزد آن حضرت(ص) حاضر خواهی شد و این سخن خدای تبارک و تعالی است که می‌فرماید: «وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاء عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ»؛ (آل عمران/سوره۳، آیه۱۶۹.) ای پیامبر(ص) هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند مردگانند، بلکه آنان زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران هرمزگان بیان کرد: حضرت زینب(س) در کاخ یزید به گونه‌ای سخن گفتند که لرزه بر اندام یزید ملعون افتاد و مجلس از جلسه‌ای نمایشی که قصد نشان دادن پیروزی دشمنان اسلام را داشت به مجلس عزای اباعبدالله الحسین(ع) و تبیین حقایق روز تبدیل شد و اطرافیان یزید به گریه و زاری و شیون پرداختند.

محسن‌زاده داد: این‌گونه بود که مظلومیت و حقانیت پیام نهضت حسینى به مردم رسید و به این وسیله وجدان‌هاى مردم از خواب گرانى که در آن فرو رفته بودند بیدار شد و امروز نیز بر زنان مسلمان و فداکار لازم است تا با حفظ عفت و پاکدامنى خود، پیام آزادى‏‌خواهى، عدالت‌‏خواهى و ظلم‌‏ستیزى نهضت حسینى را به گوش همه انسان‌ها برسانند و با حفظ یاد و خاطره شهیدان کربلا در جامعه و حضور در صحنه‌‏هاى سیاسى در مواقع مناسب و لازم روحیه ظلم‏‌ستیزى و مبارزه با بى‌‏عدالتى و فحشا و منکرات را در جامعه زنده‏ نگهدارند.

انتهای خبر/

نظرات
صابر حمیدی عنبران 16:16 - سه شنبه 16 مرداد
تشکر قهرمان
پاسخ