خبر های امروز : 1
فرهنگ / کتاب و ادبیات | شماره خبر: 9666
۱۴۰۲-۶-۵ ۰۹:۳۶ 3 + -
جشن نوروز دریا، ارثیه‌ ناب ساحل‌نشینان جنوب است
صیاد منطقه سلخ قشم گفت: جشن نوروز دریا مانند ارثیه‌ای ناب از آباد و اجدادمان به ما رسیده است و ما نیز با تمام وجودمان از آئین کهن بزرگانمان حراست می‌کنیم.

علی پورشفا در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی«هرمز» با اشاره به برگزاری جشن نوروز دریا در روستای سلخ قشم اظهار کرد: این جشن مانند ارثیه‌ای ناب از آباد و اجدادمان به ما رسیده است و ما نیز با تمام وجودمان از آئین کهن بزرگانمان حراست می‌کنیم.

وی مطرح کرد: بیش از یک قرن است که برای شکرگزاری از نعمت‌هایی که خداوند از طریق دریا به ما داده این جشن را با همراهی و همکاری صیادان، بومیان منطقه و مسئولان برگزار می‌کنیم.

صیاد منطقه سلخ قشم بیان کرد: در جشن نوروز دریا که از ۲۵ تا ۳۱ شهریورماه برگزار می‌شود هیچ صیادی از این منطقه برای صید آبزیان به دریا نمی‌رود و هیچ‌گونه غذای دریایی نیز در منزل بومیان پخت نمی‌شود.

پورشفا با اشاره به اینکه در جشن نوروز دریا همه لباس نو بر تن می‌کنند، گفت: همه افراد بندرسلخ از کودک گرفته تا نوجوان و جوان و کهنسال به دریا می‌آیند و آب‌تنی کرده و گاو و گوسفندان خود را نیز به ساحل می‌آورند و با آب دریا آنها را شست‌و‌شو می‌دهند.

وی با اشاره به برگزاری بازی‌های بومی و محلی در جشن نوروز صیاد گفت: بازی‌های شنا، طناب‌کشی، دومیدانی، تئاتر، موسیقی و... شادی وصف‌ناپذیری را برای بومیان و گردشگران به ارمغان می‌آورد.

صیاد منطقه سلخ قشم تصریح کرد: این روزها درب خانه بومیان بر روی گردشگران و میهمانانی که برای جشن نوروز دریا آمده‌اند باز است و با روی گشوده از میهمانان پذیرایی می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: در جشن نوروز صیاد غذاهای بومی که بیشتر از مشتقات خرما است مانند رنگینک، خرما روغنی، چنگال وشیرینی و... که توسط بومیان تهیه و پخت می‌شود استفاده می‌شود.
انتهای خبر/

نظرات
صابر حمیدی عنبران 16:16 - سه شنبه 16 مرداد
تشکر قهرمان
پاسخ