خبر های امروز : 2
فرهنگ / کتاب و ادبیات | شماره خبر: 9666
۱۴۰۲-۶-۵ ۰۹:۳۶ 3 + -
دولت چهاردهم بر روی شبکه‌های ملی سرمایه‌گذاری کند
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان گفت: دولت‌ جدید بر روی شبکه‌های ملی در حوزه اطلاعات، رسانه، دانش و علمی و همچنین ظهور و علوم جدید، سرمایه‌گذاری کنند.

قاسم امینی در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ درخصوص اختلالات جهانی اینترنت و فناوری‌های جدید که در حوزه شرکت‌های مایکروسافت و اینترنت جهانی اختلالات ایجاد شده و همچنین تاثیرات آن بر زندگی عمومی برخی کشورها اظهار کرد: در ارتباط با همین موضوع، به دو تا بحث و همچنین دو تاثیر آن اشاره می‌کنم، یکی بعد داخلی و دیگری بعد بین‌المللی است.

اینترنت، ابزاری در دست نظام سلطه 

وی افزود: موضوع این است که این‌گونه اختلالات تکنولوژی و اینترنتی در نظام جهانی و بر اساس آن برنامه‌ریزی‌ها و نرم‌افزارهایی که در سطح جهانی کشورها در دسترس‌شان قرار دارد امروز یکی از چالش‌های جدی هست که مشاهده می‌کنیم، به عبارت دیگر اینکه اینترنت یکی از ابزارهایی است که امروزه در دست نظام سلطه قرار دارد.

سوءاستفاده کشورهای پیشرفته از تکنولوژی 

کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان تصریح کرد: تکنولوژی بسیار امر مهم و ضروری و خوبی هست اما سوءاستفاده کشورهایی که خودشان را کشورهای متمدن، توسعه‌یافته و پیشرفته تلقی می‌کنند این باعث شده که از علم و تکنولوژی، سوءاستفاده صورت گیرد همچنان که نظام سلطه در غرب از دموکراسی، آزادی، حقوق بشر و از این موضوعات سوء‌استفاده می‌کند از علم و تکنولوژی هم سوء استفاده کرده است، تکنولوژی و فناوری یکی از مهم‌ترین لایه‌های زندگی امروز بشر هست که کاملاً اجتناب‌ناپذیر هست و در جهان کنونی، هیچ کشور و جامعه‌ای نمی‌تواند ادعا کند که من دور خودم یک حصار می‌کشم و می‌توانم در یک حصار زندگی کنم.

تکنولوژی همانند تیغ دو لبه است

امینی گفت: نکته‌ای که حائز اهمیت است و باید به طور ویژه به آن تاکید کنیم اینکه تکنولوژی همانند یک تیغ دو لبه است که می‌تواند حاوی نکات مثبت و منفی باشد، طی چند سال گذشته که مدرنیته و تجدد شکل گرفته، ما می‌توانیم به صورت علمی آن را در فناوری‌های جدید با رشد شهرها و شهرنشینی و همچنین شرکت‌های چند ملیتی، فناوری‌های جدید علمی مشاهده کنیم، نفس این تکنولوژی، امر بسیار مطلوبی است، چرا که زندگی بشر را متحول کرده است.

وی ادامه داد: اما از آنجایی که این رویکرد تمدن غربی که رویکرد تجاوزکارانه و تسلط، استعمار استثمار بر ملت‌هاست از علم، تکنولوژی و فناوری سوءاستفاده کرده است، همین موضوع سبب شده که برخی از کشورهایی که یک رویکرد استقلال‌گرایانه داشته باشند نتوانند با این نظام سلطه، سر سازش داشته باشند و با جدال و چالش‌های برخورد کنند.

کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان افزود: حال که بحث استقلال مطرح شد، باید بگویم ما در کنار استقلال در حوزه‌های سیاسی، سرزمینی، هویتی، تمدنی، فرهنگی، استقلال فناوری، اطلاعات، دیتاها و علمی هم بسیار مورد توجه است، چرا که می‌تواند به ملت‌های آزاد کمک کند تا از زیر بار سلطه ملت‌های زورگو و ستمگر خارج شوند، و این امر در جمهوری اسلامی ایران جمهوری و انقلاب اسلامی، بسیار به عینه مشاهده می‌کنیم.

رشد علم و تکنولوژی مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی 

امینی تأکید کرد: از مهم‌ترین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران، رشد و تولید علم فناوری و همچنین علوم جدیدی است که در آن رشد و شتاب بسیار خوبی صورت گرفته و می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران، دستاورد علمی و فناوری، پزشکی، نانوتکنولوژی، فناوری‌های راهداری، موشکی و هسته‌ای، ماهواره‌برها و ... است و به جرات می‌توان گفت جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای به روز است اگر خواسته باشیم در کشور برتر علمی دنیا را نام ببریم قطعاً جمهوری اسلامی ایران یکی از این کشورهاست.

وی بیان داشت: در هفته گذشته، کشورهای متعدد در حوزه بین‌المللی با مشکل اختلالات داخلی شرکت ماکروسافت و اینترنت جهانی مواجه شدند و علی‌رغم اینکه پروازهای متعددی در کشورهای مختلف شد، سامانه‌های بانکی و اداری دچار اختلال شدند، اما چرا جمهوری اسلامی ایران با مشکلی در این زمینه مواجه نشد و از این بحران، به سلامت عبور کرد؟ برای پاسخ این سوال باید به دو حوزه داخلی و بین‌المللی بپردازیم.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان گفت: در حوزه داخلی می‌توان گفت فناوری‌های جدیدی که بعد از انقلاب اسلامی ایران با توجه به نسل جوان و ظرفیت‌های داخلی شکل گرفته، بسیار قابل تأمل است، ظرفیت داخلی شامل نیروی متخصص و متعهد و برخورداری از دانش تخصصی است که همه این ظرفیت‌ها کمک کرده در کشور عزیزمان ایران از بحران‌ها سربلند بیرون بیاید و و خود را نجات دهد.

سرعت ۱۶ برابری رشد علمی ایران در دنیا

امینی اضافه کرد: نسل جوان نیز بسیار حائز اهمیت است، دانشمندان جوانی که امروزه در دانشگاه‌های مختلف، فعالیت دارند، در حوزه‌ها و رشته‌های مختلف علمی جایگاه خود را پیدا کرده‌ و تاثیرات خود را گذاشته‌اند. همه آن ظهور و بروز علمی که در ایران شاهد آن هستیم که بر اساس اعلام مراکز اطلاع‌رسانی و علم‌سنجی دنیا، کشور ایران در سال‌های ۲۰۱۴ الی ۲۰۱۶، سرعت ۱۶ برابر رشد علمی دنیا را به خود اختصاص داده و این بسیار حائز اهمیت است به این محقق نمی‌شد جز اینکه نسل جوان متخصص و متعهد ز دل همین دانشگاه‌ها علم را تحصیل کرده و در جایگاه‌های مختلف ایفای نقش می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت شبکه ملی اطلاعات افزود: با اعمال تحریم‌های غیرانسانی و ناعادلانه آمریکا و همدستانش علیه جمهوری اسلامی ایران، سیب شده کشورمان به سمت شبکه‌های پیشرفته سوق یابد که شبکه ملی اطلاعات یکی از این شبکه‌هاست، شبکه‌های گسترده‌ای که ایران بتواند از ظرفیت‌های خودش استفاده کند و از بحران‌های داخلی، خود را محفوظ و مصون بدارد، اینجاست که شبکه‌های ملی اطلاعات، تاثیرات خود را نشان می‌دهد و ضروری است که گسترش یابد و بر روی آن سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

دولت چهاردهم بر روی شبکه‌های ملی سرمایه‌گذاری کند

کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان تأکید کرد: خوب است که دولت‌ جدید و مسئولان نیز بر روی شبکه‌های ملی در حوزه اطلاعات، رسانه، دانشی و علمی و همچنین ظهور و علوم جدید، سرمایه‌گذاری کنند و بتوانند در حوزه اقتصادی هم بازدهی داشته باشد و هم به لحاظ امنیتی بتواند از ما محافظت کند.

امینی گفت: در این جریان، ثمره استقامت و صبر و پایداری علمی در برابر زیاده‌خواهی نظام سلطه و در قبال تحریم‌های بسیار، علیه جمهوری اسلامی ایران مشاهده کردیم، این ثمره را هم ببینیم که جمهوری اسلامی ایران علیرغم بحران‌های جدید در سطح بین‌الملل نظیر بحران آب، شکاف‌های قومی و ملیتی، اقتصادهای نوظهور و ... بتواند برای عبور از این بحران‌ها، برنامه‌ریزی کند.

ایران با راه‌اندازی شبکه‌های ملی اطلاعات به خودکفایی رسیده است 

وی افزود: در بعد تأثیرات بین‌المللی آن نیز می‌توان گفت جمهوری اسلامی ایران با راه‌اندازی شبکه‌های ملی اطلاعات به خودکفایی رسیده و در زمینه‌های علمی، شبکه‌های نوظهور و اقتصادهای جدید طراحی کرده به نوعی موفق شده از آسیب‌ها و بحران‌های بین المللی سرافراز بیرون بیاید و بتواند از این گردنه‌ها عبور کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان گفت: نکته بعدی اینکه جمهوری اسلامی ایران برای دیگران به عنوان الگو مطرح شده است، و این برای برخی، جای سئوال است، که در پاسخ به این دسته افراد، به یکی از نمونه‌ها اشاره می‌کنم، و آن اینکه جمهوری اسلامی ایران توانسته با راه‌اندازی شبکه امنیت ملی و اطلاعات داخلی خود، تجهیزات بومی و همچنین علم و ظرفیت‌های نسل جوانان خود، به یک فناوری‌هایی دست پیدا کند که بتواند برای دیگران عبرت و الگو باشد که در این الگوها توانسته کشور و جامعه را از بحران‌های داخلی مصون نگه دارد و مردم راحت به زندگی خود ادامه دهند، در شرایطی که مردم دنیا با پروازهای مختل شده مواجه هستند مردم ایران بدون هیچ مشکلی به زندگی عادی خود ادامه دهند.

وی در ادامه بیان داشت: نکته دیگری که از بعد بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است، صدور تکنولوژی ایرانی به سایر جوامع است، کشور ایران اسلامی با انجام این حرکات ثابت کرده که صاحب علم، تکنولوژی و فناوری‌های جدید است و در این حوزه، حرف برای گفتن دارد، این الگو می‌تواند به سایر نقاط جهان صادر شود.

انقلاب اسلامي ايران می‌تواند در حوزه تکنولوژی الگو باشد

امینی همچنین گفت: انقلاب اسلامی ایران انقلابی همه جانبه است و در حوزه‌های سیاسی فرهنگی و غیره دارای الگو است و در حوزه فناوری تکنولوژی نیز می‌تواند الگو باشد به این الگو قابل صدور به سایر جوامع است.

کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان تصریح کرد: بعدی، خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا و متحدانش است که بسیار حائز اهمیت می‌باشد، در بعد بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران توانسته تحریم‌ها را خنثی کند، و این کلید واژه مقام معظم رهبری هم هست که فرمودند «ما باید بتوانیم تحریم‌ها را خنثی کنیم».

انتهای خبر/

نظرات
صابر حمیدی عنبران 16:16 - سه شنبه 16 مرداد
تشکر قهرمان
پاسخ