خبر های امروز : 1
فرهنگ / کتاب و ادبیات | شماره خبر: 9666
۱۴۰۲-۶-۵ ۰۹:۳۶ 3 + -
بانک خون عمومی نیازمند حمایت دولت
بیماران زیادی منتظر درمان با سلول‌های بنیادی هستند و ضروری است دولت بانک خون بند ناف عمومی را حمایت کند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»، شرکت فناوری بنیاخته‌های رویان با حدود دو دهه فعالیت تخصصی در حوزه ذخیره‌سازی خون بند ناف و خدمات پزشکی بازساختی، اولین بانک خصوصی و عمومی ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف در ایران است، این شرکت به عنوان بزرگترین بانک خون بند ناف در خاورمیانه از پیشرفته‌ترین روش‌ها و تجهیزات پزشکی روز دنیا در جمع‌آوری، پردازش، آزمایش و حفظ سلول‌های بنیادی خون بند ناف و بافت بند ناف استفاده می‌کند.

شرکت فناوری بنیاخته‌های رویان، تعداد زیادی نمونه خون بند ناف از سراسر ایران جمع‌آوری کرده است، همچنین امکان انجام پیوندهای موفق برای متقاضیان و مراجعه‌کنندگان خود در درمان بیماری‌های صعب العلاج مانند انواع سرطان خون، کم کاری شدید مغز استخوان و سایر اختلال‌های خونی را فراهم کرده است.

فرصت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف فقط یک بار در زندگی پیش می‌آید و در صورت ذخیره‌سازی و نیاز افراد، به مدت بیش از ۲۰ سال قابل دسترسی هستند.

پیشرفت‌های زیادی در شناخت زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی خونساز انجام گرفته و پیوند این سلول‌ها برای درمان برخی بیماری‌ها امیدبخش بوده است.

سلول‌های بنیادی خون بند ناف سازگاری بافتی بیشتری دارند بدین معنا که احتمال رد پیوند سلولی توسط فرد گیرنده پیوند کمتر است و همچنین هنگام پیوند به ندرت ناقل بیماری‌های عفونی خواهند شد.

تا به امروز بیش از ۵۰ هزار پیوند خون بند ناف برای درمان بیش از ۸۰ بیماری بدخیم و غیر بدخیم در سراسر جهان با اثربخشی نزدیک به ۷۵ درصدی انجام شده است،همچنین بیش از ۸ میلیون واحد نمونه خون بند ناف در بانک‌های خون بند ناف خانوادگی و بانک‌های خون عمومی سراسر جهان ذخیره شده است. 

شرکت فناوری بنیاخته‌های رویا نیز با نزدیک به ۲۰۰ هزار نمونه خون در بند ناف ایران در واحد تحقیق و توسعه خود در حال انجام کار آزمایی‌های بالینی مرتبط با بیماری‌های فلج مغزی، اوتیسم و آرتروز است.

 سلول‌های بنیادی خون بند ناف با احتمال تطبیق‌پذیری صد درصدی در درجه اول برای خود کودک قابل استفاده است اگر خون بند ناف خود کودک وجود نداشته باشد احتمال پیدا کردن نمونه خون بند ناف تطبیق‌پذیر ژنتیکی‌ها خارج از اعضای خانواده بسیار کم است، همچنین این سلول‌ها برای درمان دیگر افراد خانواده شامل خواهر برادر پدر و مادر نیز با احتمال تطبیق پذیری مطلوب کاربرد دارد.

مرتضي ضرابی در نشست خبری گفت: نقش اصحاب رسانه در گسترش اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی استفاده از سلول‌های بنیادی و ذخیره‌سازی آن در افزایش آگاهی مردم، بسیار تاثیرگذار است.

وی افزود: امیدواریم فعالیت‌هایی که در سطح استان هرمزگان در حوزه رویان انجام می‌شود بتواند با کمک مجموعه رسانه‌های مختلف. اطلاع‌رسانی شود.

مدیرعامل شرکت فناوری بنیاخته‌های رویان تصریح کرد: این شرکت در سال ۱۳۸۴ با همت زنده‌یاد دکتر کاظمی آشتیانی با هدف تخمین سلول‌های بنیادی راه‌اندازی شده است.

ضرابی ادامه داد: سلول‌های بنیادی به عنوان سلول‌های مورد نیاز مراکز پیوند و پزشکی باز ساخته‌ای است ابتدا تلاش شد از منابع یکی از منابع سلول‌های بنیادی که خون بند ناف است استفاده شود که درحال حاضر همه منابعی که سلول بنیادی درونشان وجود دارد امکان جمع‌آوری آن توسط شرکت بنیاخته فراهم شده است.

وی بیان داشت: سلول‌های بنیادی علاوه بر خون بند ناف، از مغز استخوان، خون محیطی، بافت چربی، بافت بند ناف و پالپ دندان شیری، نیز قابل جمع‌آوری می‌باشد که این اقدام در مجموعه شرکت بنیاخته‌های رویان در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت فناوری بنیاخته‌های رویان همچنین ضمن تعریف ساده‌ای از سلول‌های بنیادی بیان کرد: به سلولی، سلول‌های بنیادی اطلاق می‌شود که همزمان از دو ویژگی برخوردار باشد. بدین معنی که سلول هم بتواند قدرت خودنوزایی داشته باشد و سلول مشابه خود را ایجاد کند و هم بتواند نسبت به سلول‌های دیگر، تخصصی و تمایز پیدا کند، به سلول‌های دارای این ویژگی‌ها، سلول‌های بنیادی گفته می‌شود.

ضرابی با بیان اینکه دو نوع سلول بنیادی مهم خونساز و غیر خونساز داریم، افزود: سلول بنیادی خونساز را مشخصاً می‌توان از مغز استخوان، خون بند ناف و خون محیطی جمع‌آوری کرد، بنابراین یکی از سلول‌های بنیادی خونساز از یکی از این منابع تأمین می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: سلول‌ بنیادی غیر خونساز نیز قابلیت جداسازی از خون بند ناف، مغز استخوان، بافت‌های چربی و پالپ دندان شیری را دارند.

مدیرعامل شرکت فناوری بنیاخته‌های رویان اضافه کرد: سلول بنیادی خونساز که از خون محیطی و همچنین خون بند ناف قابل جمع‌آوری است در درمان بیماری‌های خونی شامل انواع سرطان‌های خون موثر است، این دسته از بیماران درصورتی که قصد پیوند داشته باشند، معمولاً سلول‌های بنیادی را از مغز استخوان یا خون محیطی فرد سالم دریافت می‌کنند.

ضرابی با اشاره به کاربرد سلول‌های بنیادی گفت: این سلول‌ها برای درمان تمامی بیماری‌هایی است که بیمار به نوعی سلول را از دست داده‌ است، بنابراین در هر بیماری که سلول از دست رفته، اگر بتواند سلول بنیادی را جایگزین کند امید به درمان این بیمار وجود دارد.

وی همچنین به درمان انواع سرطان‌های خون اشاره و تصریح کرد: یکی از روش‌های قطعی درمان این است که از سلول‌های بنیادی برای پیوند آنها استفاده شود.

مدیرعامل شرکت فناوری بنیاخته‌های رویان بیان داشت: بیماران تالاسمی یا مبتلایان به نقص سیستم ایمنی و همچنین کم‌خونی‌های مادرزادی، عمدتا بیمارانی‌ هستند که با سلول‌های بنیادی خونساز درمان می‌شوند، بنابراین امروزه درمان آن‌ها را با استفاده از سلول‌های بنیادی خونساز انجام می‌دهیم.

ضرابی گفت: در درمان بیماری‌های غیرخونی مثل فلج مغزی، اوتیسم، آرتروز و بیماران قلبی هم از سلول‌های بنیادی غیر خونساز بهره گرفته می‌شود.

وی با یادآوری اینکه درحال حاضر دو مدل بانک خون عمومی و خصوصی درحال فعالیت است، گفت: تفاوت این دو بانک در این است که در بانک خون عمومی معمولاً خانواده‌هایی که در آستانه تولد فرزندشان هستند نمونه خون بند ناف نوزادشان را اهدا می‌کنند و در اختیار بانک خون قرار می‌دهند و این نمونه می‌تواند در اختیار بیماران نیازمند قرار گیرد و اهداکنندگان مالکیتی بر نمونه خون بند ناف اهدایی خود ندارند.

مدیرعامل شرکت فناوری بنیاخته‌های رویان در ادامه توضیح داد: اما در بانک خون خصوصی یا خانوادگی، خانواده‌ها، نمونه خون بند ناف نوزاد را برای خود ذخیره می‌کنند، بدین صورت که هزینه‌ای را جهت نگهداری آن پرداخت می‌شود و خون بند ناف در مالکیت آن خانواده است.

ضرابی گفت: حدود ۲۱۵ هزار نمونه خون بند ناف از سراسر کشور در بانک خون خصوصی، ذخیره‌سازی شده است که استان هرمزگان نیز یکی از دفاتر فعال در این زمینه می‌باشد که موفق به جمع‌آوری بخش قابل توجهی از این نمونه‌ها شده است.

مدیرعامل شرکت فناوری بنیاخته‌های رویان سپس افزود: در بانک خون عمومی نیز تقریبا قریب به ۵ هزار و صد نمونه ذخیره‌سازی صورت گرفته که این تعداد نسبت به رقم ذخیره‌سازی در بانک خون خصوصی، کمتر است، و علت کاهش، این است که دولت باید برای توسعه بانک خون عمومی، آن را حمایت کند.

وی تأکید کرد: به نسبت حمایت دولت از بانک خون عمومی، قادر بودیم نمونه‌های خون بند ناف را جمع‌آوری کرده و در این بانک، خیره‌سازی کنیم.

ضرابی افزود: سالانه حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ نمونه خون بند ناف نوزاد از استان هرمزگان جمع‌آوری و در بانک خون خصوصی ذخیره‌سازی می‌شود.

مدیرعامل شرکت فناوری بنیاخته‌های رویان تأکید کرد: با این ذخیره‌سازی انجام‌شده در سطح کشور، درحال حاضر بزرگ‌ترین بانک خون بند ناف را در سطح منطقه دارا هستیم که تقریبا می‌توان گفت در کشورهای همسایه و منطقه، هیچ بانک خونی با چنین ظرفیتی وجود ندارد.

وی همچنین گفت: علاوه بر ذخیره نمونه خون بند ناف هم وطنانمان در بانک خون‌های خصوصی و عمومی، ذخیره‌سازی نمونه‌های خون از سایر کشورها حتی کشورهای اروپایی در بانک خون کشورمان انجام شده است، بدین صورت که زایمان در کشور دیگری انجام شده و بلافاصله نمونه خون بند ناف به کشور ایران منتقل شده و ذخیره‌سازی آن را در بانک خون کشورمان انجام داد‌ه‌ایم، البته این اقدام از سوی دیگر کشورها به دلیل هزینه پایین ذخیره‌سازی نمونه خون بند ناف در بانک‌های خون ایران است.

ضرابی با اشاره به اینکه در کشورهای مختلف، بانک‌های خون بند ناف وجود دارد و بعضی از کشورها چندین بانک خون دارا هستند، تشریح کرد: اما تنها بانک خون بند ناف در ایران، شرکت فناوری بنیاخته‌های رویان می‌باشد که در نقشه جهانی ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت فناوری بنیاخته‌های رویان به تقاضای کشورهای همسایه و دیگر کشورها جهت راه‌اندازی بانک خون بند ناف در آن کشورها توسط ایران ابراز داشت: به همین منظور درصددیم شعب بانک خون بند ناف رویان را در دو کشور عراق و قزاقستان راه‌اندازی کنیم.

وی گفت: درحال حاضر، دانش سلول‌های بنیادی، جداسازی، ذخیره‌سازی و استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان‌های مختلف در کشور ایران کاملا بومی است.

ضرابی بیان کرد: در سطح کشور، ۴۵ دفتر جمع‌آوری نمونه خون بند ناف نوزاد فعال است اما ذخیره‌سازی آن در تهران انجام می‌شود.

 تولید سرم از واحدهای خون بند ناف اهدایی سالم، علاوه بر جلوگیری از هدر رفتن این ماده زیستی ارزشمند، در خارج نشدن ارز از کشور جهت خرید سرم حیوانی نیز موثر است.

انتهای خبر/

نظرات
صابر حمیدی عنبران 16:16 - سه شنبه 16 مرداد
تشکر قهرمان
پاسخ