حالت تاریک

امروز : جمعه, 1403/05/12 | 2024/08/02

Logo

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری:

باغداران نگران گرمازدگی و آفتاب‌سوختگی درختان مرکبات نباشند

باغداران نگران گرمازدگی و آفتاب‌سوختگی درختان مرکبات نباشند

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری از تحت پوشش قرار گرفتن بحران گرمازدگی و آفتاب‌سوختگی درختان از سال آینده در صندوق بیمه کشاورزی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»، زهرا جلیلی‌مقدم در نشست با عباس مویدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان و ستاد بیمه استان هرمزگان، اظهار کرد: بنا بر صحبت‌های انجام‌شده با صندوق بیمه کشاورزی، از سال آینده، بحران گرمازدگی و آفتاب‌سوختگی درختان مرکبات تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی قرار می‌گیرد.

وی در خصوص تنش گرمایی نیز افزود: باغداری سنتی و معیشتی قبل دیگر پاسخگو نیست و باید برای حفظ باغداری از روش های نوین و سیستم های جدید همانند ایجاد سایبان که در دنیا بکار رفته است استفاده کنیم، ایجاد سایبان هرچند برای باغداران هزینه‌ای را در بردارد اما باید همانند سایر کشورها به سمت و سوی روش‌های نوین برای ادامه باغداری قدم برداریم.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری بیان کرد: ما هم در موضوع ایجاد سایبان برای باغات مرکبات قطعا در وزارت پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم تا بتوانیم اعتبار ویژه را در این خصوص دریافت کنیم.

جلیلی‌مقدم یکی از روش‌های کمک به باغداران را روش «پایه» عنوان کرد و گفت: یکی از برنامه‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی داشته و توانسته قسمتی از آن را اجرایی کند، پایه جدیدی است که از سال گذشته وارد کشور شده و در حال حاضر، مرحله و دوره قرنطینه‌ای را می‌گذراند. هرچند تعداد پایه‌ای که وارد کشور شده تعداد اندکی است اما بر اساس گزارش محققین، این پایه مقاوم به خاک‌های قلیایی، مقاوم به خشکی و مقاوم به زوال مرکبات است که قرار است طرح الگویی و پایلوتی را در استان‌های مختلفی که در جنوب کشور و مرکبات‌خیز هستند را باب احداث باغ الگویی با این پایه داشته باشیم که خوشبختانه در استان هرمزگان، متقاضی احداث این باغ الگویی و حتی متقاضی واردات این پایه جدید را داریم که این اتفاق در این استان هم به‌زودی زود رقم خواهد خورد.

وی، نکته دیگری را در خصوص طرح الگویی «پایه» متذکر شد و بیان کرد: هنوز نتیجه بررسی سازگاری این پایه در داخل کشور انجام نشده است بنابراین توصیه‌ای برای توسعه آن برای این لحظه نداریم و فقط برای اجرای طرح الگویی در سطح کم است که اگر بعد از چهار سال آینده، نتیجه طرح پایه الگویی مطلوب بود به توسعه آن اقدام کنیم.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری گفت: موضوع دیگری که با بخش تحقیقات پیگیری کرده ایم موضوع دستورالعمل‌های مقابله با تنش گرمایی است که موضوع مانچو و استفاده از آنتی استرس‌ها و سایر موارد است که این آمادگی وجود دارد که دوره آموزشی مربوطه را برگزار کنیم.

جلیلی‌مقدم خاطر نشان کرد: شناختی که از مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان داریم مطمئن هستیم که در سال آینده خیلی از دل نگرانی‌های مرکبات رفع و حل خواهد شد.

عباس مویدی نیز گفت: کشاورزان و باغداران ما شاید خسارتی ببینند اما هیچوقت دل‌نگرانی درازمدت نداشته باشند چرا که حتی در جامعه انسانی هم با بیماری‌ها و ویروس‌ها و مشکلات اقلیمی مواجه هستیم ولی هیچ ویروسی قابل نابودی نیست اما می‌توان آن را کنترل و مدیریت کرد که این موضوع در بخش کشاورزی و باغداری هم صحت و صغم می‌کند که می‌توانیم با کنترل و مدیریت، استفاده از روش‌های مناسب و شیوه‌های نوین با پدیده گرما مقابله کنیم.

وی افزود: آسیب‌هایی که به کشاورزان و باغداران وارد شده است را چه از لحاظ بیمه ای و چه از لحاظ حمایتی و هم از لحاظ مصوباتی که با هیئت وزیران خواهیم گرفت را پیگیری می کنیم تا بتوانیم اعتبارات کم‌بهره‌ای را بگیریم و در اختیار بانک‌ها برای جبران خسارت و امحال تسهیلات بگذاریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان با بیان اینکه کشاورزان درختانشان را همانند فرزندانشان می دانند و دوست دارند، گفت: کشاورزان به دلیل اینکه برای درختانشان زحمت کشیده‌اند، تلاش و هزینه کرده‌اند و وقت گذاشتند نگران هستند اما کشور همیشه نشان داده است که می‌تواند بر بحران‌ها فایق شود.

نشست فوق به منظور بررسی وضعیت خسارت گرمازدگی و تنش‌های محیطی در باغات استان هرمزگان با حضور مسعود گرگیج معاون بهبود تولیدات گیاهی و مریم محمد‌زاده معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان، حاجبی رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان، توشنی رئیس صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان و تنی چند از باغداران و بهره‌برداران در محل سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد.

مدیرکل و معاون دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری به همراه مسعود گرگیج معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان از باغات لیمو ترش شهرستان رودان به منظور بررسی وضعیت تولید و تنش گرمایی در باغات و بررسی پروژه در حال احداث تولید محصولات گرمسیری استان هرمزگان بازدید کردند. 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از