به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»، حجتالاسلام سید مهدی هاشمی، کارشناس دینی استان هرمزگان در یادداشتی نوشت: در زندگیهای مشترک زناشویی دو چیز مهم است؛ انجام وظایف و حقوق، و چیزی که مسلم است وظايف انجام شود و بهتبع آن حقوق هم رعایت میشود، چرا که اساس زندگی زناشویی تفاهم و همکاری است که این امور تفاهم و همکاری، انجاموظیفه و حقوق همه در پر تو اخلاق و رفتار نیکو فراهم میشود.
همچنین از حقوق زنان و دختران در درون خانه، این است که مردان با اعضای خانواده، با اخلاق حسنه رفتار کنند، و پدران در انتخاب همسر برای دخترانشان، اخلاق را در نظر بگیرند، و ریحانهٔ زندگی و پاره تن خود را در اختیار فرد بداخلاق قرار ندهند، حسن بن بشّار واسطیِّ میگوید: «قَالَ کَتَبتُ اِلَی اَبِیِ الحَسَنِ الرِّضَا(ع)، اَنَّ لِی قَرَابَهًً قَد خَطَبَ اِلَیَّ اِبنَتِیِ وَفِیِ خُلقِهِ سُوءُُ فَقَالَ لَاتُزَوِّجُهُ اِن کَانَ سِیَّءَ الخُلقِ» «به امام ابیالحسن الرِّضا(ع) طیِّ نامهای نوشتم که یکی از بستگان من دخترم را خواستگاری کرده و اخلاقش تند است، امام(ع) در پاسخ فرمود: «اگر اخلاقش خوب نیست به او زن مده» این حدیث بیانگر آن است که دینداری و اخلاق در زندگی مشترک و خانواده، مهمترین معیار و ملاک است که هنگام انتخاب همسر از دو طرف مورد توجه باید قرار گیرد.
اگر این دو خصوصیت دینداری و اخلاق در کسی وجود نداشته باشد اگرچه فامیل و از نزدیکان هم باشد در ازدواج با او باید تردید کرد، زیرا بسیاری از طلاقها و نفرتهای که میان زوجین به وجود میآید از نبود اخلاق حسنه و همچنین مردسالاری و خشونت در منزل است.
پیرامون ازدواج و زوجیت از نگاه قرآن و آفرینش نیز باید گفت که خدای سبحان، نظام هستی را بر مبنی و معیار زوجیت و ازدواج مقرر کرده و آفریده است، و این زوجیت در حیوان و انسان نمود بیشتری دارد و چون انسان دارای خرد و عقلانیت است زوجیت در زندگی مشترک زن و مرد و با تشکیل خانواده، معنا و مفهوم والای اخلاقی و روابط اجتماعی را پیدا میکند.
از همین جهت است ذات هستی در اولین آیه سوره مبارکه نساء فرموده است «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا» «ای مردم تقوای خدا کنید پرودگار که همه شمارا از یک فرد و نفس واحد بیافرید و از همان جنس جفت و همسر او را خلق کرد.
سئوال این است که چرا خداوند، زن را آفرید؟ پاسخ این است که خداوند هدف از خلقت انسان کمال و تقرّب او به خودش را خواسته است و از آنجای که ذات یگانه سعادت و آرامش و آسایش بندهاش را میخواهد، وسائل تقرب و آسایش و آرامش زیاد است؛ ولی هیج کدام جای همسر خوب را نمیگیرد، همسر و همسنگر هم وسیله تقرّب به خداست و هم باعث سکینه و آرامش مرد است.
منبع:
صدوق من لایحضره الفقیه، ج ۳، ص ۴۰۹
سبک زندگی اسلامی، ج اول، فصل دوم، مراحل ازدواج
سوره نساء آیه ۱
سوره روم آیه ۲۱
انتهای یادداشت/